onsdag den 4. marts 2015

Også som mindedigter er Schade kanoniskere

Et af de faste For-øvrigt-mener-jeg-at-Karthago-skal-ødelægges-omkvæd i mine forlkelige foredrag om kanon og klassikere, er: Jens August Schade som en langt større og betydeligere og internationalere digter end Tom Kristensen, som han derfor burde afløse på tvangskanon øjeblikkeligt. Tom-fans fremhæver altid de energisk retoriske mindedigte om gustaf munch-petersen og Knud Rasmussen, men tjek så lige Schades mindedigt om hans mentor Thøger Larsen, skrevet i 1928 (trykt i Politiken, opsamlet i udvalget Den ukendte Jens August Schade ligesom de sublime kortdigte, jeg netop har tweetet), hvor faktisk skønt og fint er det ikke? Overgiv jer venligst!

Thøger Larsen

Jeg græder når jeg tænker på
at Thøger Larsen er død.

Jeg har i mit hjerte
et digt om ham.

Jeg kunne ikke skrive det før,
sådan er det næsten altid.

Nu tænker jeg på alle de tavse timer,
da hans ord løb igennem mig.

- Jeg har hverken store ord
eller virak eller mønsterdigte.

Men jeg elskede ham
og min sjæl skal kysse hans gravsten.

Hvor er de nu -
de svulmende piger,
de grønne roser
i Vestjylland!

De store skyer,
der skød med ild -
og brast i Thøger Larsen

- - -

det er kun sjældent, der fødes
en mand, som formår
at vinde folk.

Vel 500 mennesker
kendte Thøger Larsen -
og til fødselsdage
nogle flere,

Men fremtidens øjne
skal blændes af hans farver
og sensommerens levende
lystre hans runer.

- Hel var hans mund,
med færdige træk.
der var dug i hans hår
fra det hellige Danmark.



(TL fotograferet af Johannes V. Jensen)

- på søndag holder jeg populistisk foredrag om Schade på selve Skindbuksen:

Kl. 16.00 – 17.30
Kærlighed og absolut ikke kun kildevand. Om Jens August Schades kosmisk berusede og berusende poesi
På Restaurant Skindbuksen, hvor forfatteren Jens August Schade i sin tid havde sin gang, inviterer Hovedbiblioteket i samarbejde med Restaurant Skindbuksen til foredrag med litteraturkritikeren Lars Bukdahl om Schades finurlige og fantastiske forfatterskab.
  • Foredrag
  • Hovedbiblioteket/ Restaurant Skindbuksen
  • Fri entré

Ingen kommentarer:

Send en kommentar