søndag den 7. august 2016

Øepidemi



Jeg er i gang med Rakel Haslund-Gjerrilds debutbog fra foråret, novellesamlingen Øer, som sgu ikke er ueffen (især diggede jeg den let dystopiske "Ud i det grønne", men jeg er ikke engang halvvejs endnu), og i næste næste uge udkommer sgufandeme og lidt meget mærkeligt hele 2 romaner, der begge to hedder Ø (og begge foreløbig er ulæst af mig) :

En debutroman af Siri Ranva Hjelm Jakobsen ("Ø er en roman om de voldsomme konsekvenser og det store potentiale, der er forbundet med at hive sig selv op med rode og flytte fra en kultur til en anden. Siri Ranva Hjelm Jacobsen har skrevet en kærlighedshistorie om at elske et sted, man aldrig har kunnet kalde hjem.")

siri ranva hjelm jacobsen

Og en "horrorroman" af genreveteranen (og skygge-90'er-digteren) Steen Langstrup ("For få dage siden blev Noa og Selina efterladt til deres skæbne på en øde tropeø et sted i Sydøstasien. Nu er kun Noa i live. Han sidder fængslet for mordet på Selina, der døde på øen. Han nægter sig skyldig. I ‘Ø’ fortæller han sin historie til Line Bang Skovmand, der er udsendt fra det danske konsulat. Det er en historie, der stille og roligt synker dybere og dybere ned i et mareridt så mørkt som tropenatten.")



- på sin blog En sum af fakta har Kamilla Jørgensen for kort tid siden konstrueret et prægtigt alfabet af omslag med bogstav-titler, dette er bogen under Ø, som jeg ikke kender (og mon ikke der er flere - kender nogen nogle?):



- der kommer altid en ø til, og intet øh er

2 kommentarer:

  1. De har sikkert alle siddet og læst Marianne Stidsens "Rilkes engle" hvor hun, for at gå op imod John Donnes berømte: "No man is an Island" om Søren Kierkegaard skriver at "Hvert enkelt menneske er også en ø". Den har Hr. Anonym nemlig også læst.

    SvarSlet
  2. I min novellesamling C fra 1966 har jeg dette citat på titelsiden:
    Books you were going to write with letters for titles. Have you read his F?
    O yes, but I prefer Q. Yes, but W is wonderful. O yes, W.
    James Joyce: Ulysses, p. 41

    SvarSlet