fredag den 16. juli 2010

Solnoter 4: Diverse, tilsandet

Frygten for at skrive et digt
står malet i ansigtet
som hvid krigsmaling
på garagen, hvor
din barndom rustende
står opmagasineret
i form af den Citroën Ami,
rød som en brandhane,
du uden held har
dødeliggjort i de første
ti til tolv elegier, der
sgu da heller ikke blev
kørekort til andet end
selvsamme selvlysende
hul i jorden.

*

bagstive bogstaver
er en art bygstøv

*

skelettet
skuler
skelsættende

*

sjælen soler
solen sjæler

*

paradoks er
parasitisk duks

*

Jeg holder stand, håndstand,
men sjælen stander i våde;
vådområder, så grund-
læggende er situationen
skvulpende - og lækkende
fra grunden og op;
det siver fra mig med
sigelighed, metaforer
maser sig ud af furer,
kurer, mens de lurer,
fra sår på mine albuer,
mine rustne rundsave, der
nægter den spas, det er
at gå op i en spids,
bid spids på et tandhjul,
og du får en plombe, der
er lumpen, holder tæt
gør ikke engang tyttebær,
og hjulben punkterer
for et gråt ord, vandpytten
i det blå er mit hoved
som en sky - dråberåb -

*

Hvad angår besættelsen,
så hepper jeg på surrealisterne
og den kontrafaktiske Jørgen Nash,
der siger dobbelt fuck you til
bror Asgers ordre om at holde sig
til poesien: - Jep, jeg holder mig
til poesen, og jeg bliver en tre gange
så stor en stor digter, som du bliver
en stor maler, og i 1975 takker jeg
uhøfligt nej til Nobelprisen i litte-
ratur, for min 1600 sider store,
system-psykedeliske digtkreds
Geden eksploderet 16:1,
men først, men først forgifter han
Scavenius, med et glas tankefuldt
gedemælk, hvilket han ikke dør af,
æggehovedet, men det er godt nok
nogle underlige eksekutivbeslutninger,
der bliver ført ud i livet i det besatte
Danmark, hvoraf den mindste er
installeringen af J.A. Schade i Ama-
lienborgs varme, polstrede kælder
som rigsdigter, og den klogeste er
kanonafskydningen af danske jøder
fra Rundetårn til trampoliner all over
Sverige, jeg hepper på surrealisterne.

*

sindig
tundra
i
sindrig
tindren

*

En jegjägermeister
før mig jegjuggernaut
på jegjagtmarkerne

*

skåneskandaler

*

rødspætter
sprøde atter

*

skyggen sat skak
skoggerler - skumle,
skumle skillinger -

*

vinøs tøs
falder bøs i døs,
gi' hende et møzz

bevidsthedssvagstrøm
bevidsthedsstærkstrøm

*

Gro, tekst,
grotesk!

*

Manefestabe

*

ministerskummel
ministerskimmel

1 kommentar:

  1. Du er jo ved at skrive en samling. Får vi digtene at læse i bogform en dag?

    SvarSlet