lørdag den 6. februar 2010

tv-blog-svar

Et læserbrev skulle være bragt i WA Bøger forrige fredag, men blev relegeret ud i sidste øjeblik til fordel for en Louisiana-annonce, men jeg nåede forbandet nok at læse det via infomedia og få det summende i hovedet, inden jeg opdagede, at det slet ikke stod i avisen; nu her for en time siden fandt jeg læserbrevet optrykt inde på læserbrevskribentens blog, der hedder Berømte sidste ord og befinder sig inde på tv2's hjemmeside, og så var jeg altså nødt til at få den summen ud af hovedet:

Kære Claus Willumsen
Nu kom dit læserbrev ikke i WA, så jeg svarer lige på det her: Jeg synes, det er meget groft og stærkt misvisende at beskylde mig for dobbeltmoral og hykleri i min nekrolog over Asger Stig Møller. Ja, det ville være både det ene og det andet, hvis jeg aldrig havde anmeldt Asger Stig Møllers bøger, men det har jeg rent faktisk, indtil flere gange, ligesom jeg skriver om forfatterskabet i min mursten om ny dansk litteratur, Generationsmaskinen, 2004. Jeg konstaterer i nekrologen, at aviserne som flest blindt sorterer bøger fra Attika fra, og at det er en dårlig grund til, at ASM's bøger ikke blev anmeldt; en anden ikke mindre dårlig, men måske mere forståelig grund er, at der er tale om bøger, der på alle mulige ledder - som jeg pligtskyldigt opremser i nekrologen - er for meget. At det forholder sig sådan, er for galt, helt enig, men hvad fanden skal jeg gøre ved det, ud over selv at anmelde (gode) bøger fra Attika og (gode) bøger, der på alle mulige ledder er for meget, og besværge uretfærdigheden! Please tell me!? Gid det ikke var nødvendigt for ASM's eftermæle, at Gyldendal udgiver et udvalg af hans poesi, men det er det altså, og så hjælper jeg gerne med det og håber, at du til sin tid køber bogen. I mellemtiden kan du jo læse mine anmeldelser og Asgers digtsamlinger.
Mange hilsner
Lars Bukdahl

2 kommentarer:

  1. Her er Claus Willumsens oprindelige læserbrev/blogpost:

    Kære Lars Bukdahl, i forbindelse med din nekrolog over Asger Stig Møller (WA 22. januar, Bøger s. 10) skriver du at Møller debuterede i 1991, samme år som Naja Marie Aidt ... men helt anderledes upåagtet (...) Og ikke kun fordi han udkom på Forfatterforlaget Attika (men også derfor).
    Hvorfor så? ASM udkom på et mindre forlag, der udgiver litteratur der ikke nødvendigvis falder i den brede læserskares smag - og som derfor ikke er specielt salgbar hos de store forlag (og derfor ikke kan betale sig). Udkommer man ikke hos et af de store bliver man let glemt og ikke anmeldt i dagspressen. Og uden anmeldelser, så forbliver man upåagtet. Hvordan kan man ellers være upåagtet, hvis man ikke bliver anmeldt? Så skal det være fordi læserne vender en forfatter ryggen, men det kræver, at man bliver anmeldt. Hvis ASM ikke kun var upåagtet, fordi han udkom på Attika , hvorfor så?
    Upåagtede forfattere er, til dels, upåagtede, fordi de ikke bliver anmeldt og derfor ikke når ud til de avislæsende boglæsere. Og da Attika er et forlag, der ikke bliver anmeldt, så det gør noget, så vil jeg tillade mig at postulere, at forfattere på små/mindre forlag forbliver ukendte, fordi de ikke bliver anmeldt i aviser m.m. Medmindre en eller anden anmelder er meget glad for én. Ingen nævnt, ingen glemt.
    Hvad angår din passus: Jeg vil gerne beordre Gyldendal - så alle kan få anmeldt og måske endda læst! - til at stå for et snarligt, rigt udvalg af molevitten, må jeg undre mig. Modsiger det ikke netop det ovenfor citerede? Hvis Gyldendal af en eller anden mærkværdig grund skal blandes ind i Attikas udgivelser og udgive »hele molevitten« så »alle kan få anmeldt og måske endda læst!« en given forfatter (og/eller deres værk), så hænger en forfatters popularitet da i allerhøjeste grad sammen med, om man udkommer på et stort forlag og derfor bliver anmeldt!
    For mig at se er der dømt dobbeltmoral og hykleri; og det er en skam, specielt i en nekrolog der vel skal være en værdig afskedssalut til et menneske, der ikke mere er iblandt os ...
    Må jeg til sidst sende mine kondolencer til Asger Stig Møllers familie. Jeg beklager, at jeg må til tasterne i forbindelse hans død - og så i sådan et ærinde.

    SvarSlet
  2. Og her Claus Willumsens svar til mit svar:

    Tak for at du tager dig tid til at punke mig!
    Men det ændrer ikke ved min anke; at aviser/anmeldere forsømmer at anmelde bøger fra små/mindre forlag (bl.a. ATTIKA)...

    Og at det er - ok, dobbeltmoralsk og hyklerisk er måske for stærke ord - men så mindre heldigt ihvertfalds! - at blande Gyldendal ind i ATTIKAs forlagsvirksomhed. Hvis alle gjorde deres anmelderjob ordenligt, så var der ikke brug for at nogen (andre end ATTIKA) skulle udgive ASM lyrik, men gør alle anmeldere ikke. Og så er vi lige vidt...

    Ok, hvis Gyldendal udgiver ASMs lyrik i udvalg (med din hjælp), så køber jeg den sku! Men jeg vil absolut have lov til at brokke mig over at der ikke bliver anmeldt nok (gode) bøger fra Attika og (gode) bøger, der på alle mulige ledder er for meget...

    jeg læser næsten altid dine anmeldelser! De er alt for meget og på alle mulige ledder! Men underholdende, det er de...Hvad angår ASMs digtsamlinger, så har jeg ikke læst dem alle, men det kommer nok...ligesom Generationsmaskinen der bare venter på at blive læst, når tiden er der...

    Og i mellemtiden kan du jo læse min bog og anmelde den, hvis den altså er for meget på den gode måde...

    med venlige hilsen
    Claus Willumsen

    SvarSlet