Viser opslag med etiketten Jens Unmack. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Jens Unmack. Vis alle opslag

mandag den 22. august 2016

Iggy husvild med tilbagevirkende kraft, dvs. mindepladevild

BOWIE: MINDEPLADE VED BOPÆL I BERLIN
Fra i dag (22.8) kan Bowie-fans, der valfarter til Hauptstrasse 155 i Schöneberg, hvor han boede i sine Berlin-år, nu se en mindeplade af porcelæn på muren.
Den er netop blevet officielt indviet af byens borgmester, Michael Müller, som var en af flere talere ved arrangementet i dag.
Her ses tavlen før ophængningen, og nede i tråden er den sat op på ejendommens mur.
Comments
Jens Unmack
Jens Unmack Jeg ville sgu' være lidt 'what the fuck'-fornæremet, hvis jeg var Iggy i dag. Tænk at blive skrevet ud af ens egen historie bare fordi man er...levende.

Jan Poulsen
Jan Poulsen Jeg er ikke helt med, Jens. Hvordan er Iggy skrevet ud?

Jens Unmack
Jens Unmack Nej?! Bowie's og Iggy's historie i de nævnte år i Berlin er da SÅ tæt forbundet, det synes forkert/halvhjertet ikke at nævne sidstnævnte i teksten på den fornemme tavle. De kom der sammen, de boede sammen, de oplevede Berlin sammen og de fik det bedste ud af hinanden kunstnerisk mens de var der. Og The Idiot og Lust For Life er ligeså meget Bowie's mesterplader, som det er Iggy's.
 
Thomas Damholt
Thomas Damholt En mindeplade er for en afdød, så derfor nævnes Iggy jo (heldigvis) ikke.

Jan Poulsen
Jan Poulsen Jeg er selvfølgelig med på alt det, du skriver, men da der ikke er tradition for, at man hænger plader op for folk i live, skulle man så vente på, at Iggy en dag ikke er her mere? Nej, lad Berlin ære Bowie nu og evt hænge en tilsvarende op for Iggy, den dag - om forhåbentligt mange år - det måtte blive aktuelt. Der er plads nedenunder… ;-)

Jens Unmack
Jens Unmack Jeg ved det ikke er vesterlandsk kultur at ære sine levende helte indenfor kultur. ;-) Men man kunne jo bare have nævnt i pladens beskrivende tekst, at de boede der sammen, så var den ged parkeret. Og så kunne de berlinske bureaukrater jo altid retænke det hele om forhåbentligt mange år, når situationen evt. er en anden. ;-) Synes oprigtigt også at det ville klæde Bowie, at hans berliner-allierede Jim lige blev kædet sammen med på huset, hvor de boede.

Jan Poulsen
Jan Poulsen Jeg kan følge dig, Jens, men jeg er ikke enig.

torsdag den 4. november 2010

Den sangbare poesi pålægger sproget endnu et par ord eller tre

Her kommer svaret
Her kommer svaret

Her kommer svaret
Kom og læg dig ned
Ind under himlens fred
i nat

Her falder svar
Og du tager først afsted
ind under himlens fred
i nat

Der står du smuk og redningsklar
Du går så ren og redningsklar

Her kommer svaret
Her kommer svaret

Her kommer svaret
Uovervindelig svag
Vil have sit nederlag
I nat

Her falder svar
Og du tager snart afsted
Ind under himlens fald
i nat

Der står du smuk og redningsklar
Du går så ren og redningsklar

Misambulance
Uassistance
Selv de små skal forstå

Der står du smuk og redningsklar

Misambulance
Uassistance

Der står du smuk og redningsklar
Du går så ren og redningsklar
Er du redningsklar
Er du redningsklar

Er du redningsklar
Er du redningsklar

- Jens Unmacks tekst til nummeret "Redningsklar" på Love Shops nye plade Frelsens Hær

lørdag den 30. oktober 2010

Dubai, Gl. Kongevej

Jens Unmack fra (sig selv og) Love Shop handler ligesom jeg i Irma i Codanhus, og i et interview om "Mit forbrug" i Politiken i dag rammer han misundelsesværdigt skarpt Irmaciteten på kornet:

I Irma er man i sin egen Dubai-agtige verden med luksuriøs åbenhed og god plads. Ud fra et prismæssigt synspunkt er det latterligt, for mange af varerne er de samme, som sælges billigere andre steder. Så man betaler en slags entré for at undgå at møde virkeligheden. Andre supermarkeder minder om det nederste dæk på Titanic, som er ved at synke. Sidst jeg var i Fakta, sad der en mand oppe i grønsagshylden, iført en stor frakke og med bukserne nede om benene. Jeg ved ikke, hvad han lavede, men den slags ville aldrig ske i Irma.