Det er vist for længst etableret som et faktum, at det er Harald Voetmann, rektor NF taler om i her i begyndelsen af sit legendarisk frådende opråb i Berlingske Tidende, 9. oktober, 1999, hans polemiske ilddåb:
"Forleden modtog et af de største litterære talenter, jeg længe er stødt
på, et brev fra et af landets fineste forlag. Forlaget var blevet
opmærksom på ham, efter at han havde offentliggjort et par tekster i
antologier og aviser, og ville nu gerne se et færdigt manuskript. Et par
uger senere indløb så svaret: Forlaget takkede på det venligste nej,
mente han var for litterær (dobbelt understregning), og at han burde
»begive sig ud i en verden uden for sproget« - forudsat at han altså
troede en sådan fandtes, lød det.
Nu kan man jo mene, at formuleringen
blot er en af de lidt grummere forlæggerklichéer, der belejligt kan
skydes af, når man ikke ellers ved, hvordan man skal begrunde et afslag.
Men i min lille verden er den så meget mere end det.
For
det første er det i sig selv grotesk, at man formaster sig til at bede
en forfatter begive sig »uden for sproget«, når det nu engang er i og
med sprog, at enhver form for litteratur skrives. Samtidig forstår jeg
jo nok, at forlæggeren har ment noget andet med sin udtalelse, nemlig at
forfatteren burde gakke ud i verden og se at få sig lidt erfaring. I
orden. Men inden i den, i sig selv ikke vanvittigt ophidsende
forestilling, ligger også gemt, at al god litteratur består i, at
så-og-så meget levet liv løftes over i litteraturen og bliver til
så-og-så levende en litteratur. Altså at litteraturen lydefrit
repræsenterer Verden.
Jeg må nok sige, at de seneste 20-30 års
litteraturkritikere, filosoffer, semiotikere, strukturalister og andet
godtfolk, der har beskæftiget sig seriøst med litteratur, ville rotere i
graven, eller hvor de nu opholder sig, hvis man sendte forlagets
responsum videre til dem. For det er jo netop den forestilling om
direkte afspejling, der de seneste mange år er blevet stærkt betvivlet,
og som den fremmeligste litteratur har haft travlt med at vise var en
ren konstruktion, overleveret fra forrige århundrede.
Diskussionen kan
dog langt fra blot reduceres til korridorsnak på universitetet og
nærmeste omegn. Det mest forbløffende er, at forlæggeren ikke blot har
skruet tiden et ordentligt hak tilbage - det forbløffende er, at det
forlæggeren beder om, er nøjagtig det samme, som alle undervisere på de
amerikanske skoler for »creative writing« beder deres elever om: Skriv
så tæt på dine egne oplevelser som muligt, skriv så ærligt som muligt,
skriv så enkelt som muligt, skriv så naturligt som muligt. Sådan skabes
nemlig rigtig litteratur.
Og den holdning, mine damer og herrer, er ikke
blot et tilfældigt forlags holdning. Det er simpelthen den gældende
tendens i disse dage. Det er en stærkt konservativ holdning, der
forlanger en prosa med tydelig fortælling (lidt i retning af
rundt-om-bålet-historier) og en lyrik med personlig fundering, nabo til
bekendelseslyrik og god gammeldags centrallyrik. Én ting er, at alle de
store litteraturpriser går til de forfattere, der mest hæmningsløst blot
bekræfter os i alt det, vi alle sammen allerede ved om litteratur. Én
ting er, at en lyriker først kan gøre sig håb om opmærksomhed, når han
har skrevet en roman om sin ulykkelige barndom i en mindre provinsby. Én
ting er, at landets eneste lyriktidsskrift (ja, Hvedekorn LB) har en redaktør, der kun
bringer digte, der ligner hendes egen anæmiske poesi. Og så videre. Jo,
og én ting til: at selv de vægtigste forfattere i dette land først for
alvor bryder igennem, når de træder et skridt bagud i deres værk og
begynder at skrive den slags litteratur, som de i deres ungdom netop
ville vriste sig fri af. Det er kun helt forudsigelige træk i en kultur,
der ikke længere har nogle kunstneriske værdier. Noget helt andet er,
at forlagene, som man dog måtte formode var på udkig efter vor tids
litteratur, nu fuldstændig går i barndom og forlanger en litteratur,
alle kan genkende og ingen forbløffes af. Det betyder, blandt så meget
andet, at en hel forfattergeneration springes over."
Det blev den så ikke, generationen - og Frost og Voetmann og Andkjær og Frank himself har fået Kritikerpriser for hæmningsløs uforudsigelighed; ret meget er stadig ad helvede til, men ikke alting lykkeligvis. Så, well well!
Digter rasende over, at ingen har skiftet hans senior pamper.
SvarSletRolf G. vinder prisen for ugens mest åndssvage kommentar. Og Niels F. har med årene blot fået endnu mere ret. Nutidens mest hypede litteratur er et racerløb mod navlens bund (dér hvor virkeligheden åbenbart antages at findes).
SvarSletHæmningsløs uforudsigelighed er ikke i sig selv en litterær kvalitet, især hvis det ikke fører nogen steder hen (ofte en kredsen omkring navlen, der næsten er værre end at søge mod dens bund) - . Efterlyser indimellem supernaturalisme og apokalyptisk - (gerne selv) ironi, der for mig at se er væsentlige litterære kvaliteter... Men smag og behag...
SvarSletRolfs kommentar er ikke så tosset, bortset fra at talen er om en junior Pampers. Hr. Franks pseudoamerikanske selvhøjtideligheder trækker ingen læsere til sig. Når han vil være sjov, prøver han med revykunst, og det er så plat, at selv Cirkusrevyen bliver stor komik, hvad den ellers ikke plejer at være.
SvarSlet..men NFs version dementeres af HV og er forgæves blevet dementeret af HV, i det den uforfærdet er blevet gentaget af NF efter HVs dementi
SvarSlet