Nærmere bestemt - unævnt af både mig i min kommentar og rektor Jeppe i sin - mener rapportør Sveidahl, at den såkaldte "kritiske masse" på Forfatterskolen
er så beskeden, at skolen hellere må slå pjalterne sammen med Filmskolens og Skolen for scenekunsts manuskriptudddannelse:
-->
"Forfatterskolens faglige miljø er dog med sine ca. 15
studerende meget udsat, og det vil være afgørende for at kunne opretholde og
videreudvikle kvaliteten af uddannelsen, at samarbejdet med andre kunstneriske
uddannelser, herunder fx manuskriptuddannelserne inden for film og scenekunst,
prioriteres yderligere for at styrke den kritiske masse på litteraturområdet."
Filmskolens manuskriptuddannelse er, hvad angår fri, kunstnerisk tekstproduktion, sådan cirka Forfatterskolens antitese (eller antipode).
Her er er Filmskolens egen præsentation af manuskriptforfatteruddannelsen, mine fremhævelser:
"Manuskriptforfatteren er den skrivende
part i
udviklingen af
historier og manuskripter til film og tv-serier. Dette sker i et nært
samarbejde med
instruktør og
producer og med vekslende
roller i forhold
til
hvem, der finder på idéen og er den kunstnerisk styrende kraft.
Filmskolens
mål er at uddanne manuskriptforfattere, som har en personlig signatur
og en indgående erfaring med manuskriptfagets håndværk og kunstneriske
metoder, ikke mindst det nære kreative
samarbejde med instruktør og
producer.
Derfor skal du som manuskriptforfatter besidde et
filmisk skrivetalent. Du skal kunne lide at
udvikle idéer i
samspil med
andre, og du skal særligt have lyst til at lade dig udfordre i
samarbejdet med instruktørerne om projektudvikling af
både dine og deres
idéer.
Manuskriptforfatternes uddannelse retter sig
altovervejende mod at udvikle fiktionshistorier
for både fiktionsfilm,
tv-serier og animationsfilm. En mindre del af undervisningen tager sit
udgangspunkt i dokumentariske metoder.
Manuskriptforfatterne deltager i fællesundervisningen i dramaturgi og filmhistorie samt i fælles undervisningsforløb i fiktion.
Derudover
undervises manuskriptforfatteren i de grundlæggende forhold for
udvikling af karakter, univers, plot, den naturlige historie, scene og
sekvens, og filmiske fortælleformer, og får kendskab til de store
fortællinger i myterne, litteraturen og det klassiske drama. Og gennem
filmanalyser og praktiske øvelser bliver de fortrolige med, hvordan en
film ”
skrives” tre gange i tilblivelsesprocessen: i manuskriptet, på
optagelserne og i klipningen.
Gennem fagundervisning og
skriveøvelser gøres manuskriptforfatterne endvidere fortrolige med
manuskriptudviklingens forskellige
faser, kunsten at rewrite, arbejdet
med forskellige teksttyper, udviklingen af historieuniverser til brug
for cross media, manuskriptresearch, den filmiske begrebsverden,
filmproduktionens forskellige
faser, fotografiske og lydmæssige
virkemidler, og de lærer at skrive til en given økonomi og
produktionsform.
I praktiske øvelser samarbejder
manuskriptforfatteren og instruktøren med skuespillere i forbindelse med
readings og improvisationer som inspiration for udvikling af karakter-
og plot. Og manuskriptforfatterne indgår på øvelsesproduktionerne både
som manuskriptforfattere og manuskriptkonsulenter, og i forskellige
assistentfunktioner på optagelser og i efterarbejdet.
Du kommer i
løbet af uddannelsen til at arbejde med både professionelle
skuespillere og med elever fra landets scenekunstskoler. Endvidere
kommer du til at samarbejde med bl.a. Production Design-studerende fra
designskolen.
Efter uddannelsen er du kvalificeret til at arbejde
professionelt som manuskriptforfatter på fiktionsfilm, tv-serier,
animationsfilm, computerspil og cross media universer. "
Og nu ser vi helt bort fra de reelle manuskripter til reelle film og tv-serier og kriterierne for udvælgelse af manus-elever (i gamle dage blev kvalificeret LITTERÆRE unge DIGTERE optaget som fx Kirsten Hammann , der bortset fra et par poesivideoer aldrig har lavet film eller skrevet til film (eller blevet filmatiseret), og Bo hr. Hansen, der nu er en af vores flittigste og bedste manusforfattere (men altfor for ofte mere eller mindre selvstændigt formaterende andres bogværker, senest
Gud taler ud og
Den kæmpestore pære)), men klart nok er skrift-suveræniteten som udgangspunkt absolut detroniseret og reduceret og kompromitteret i manuskriptarbejdet og dermed også -uddannelsen.
Her er som kontrast i al afmægtig korthed - for hvad skal man sige!? - Forfatterskolens formålsparagraf:
"Forfatterskolen har til formål at tilbyde en forfatteruddannelse baseret
på litterær, skriveteknisk kunnen, alment kendskab til litteratur,
almen æstetisk debat, herunder en dialog med de øvrige kunstarter og
erkendelsesområder, introduktion til og arbejde med alle skønlitterære
genrer og virkefelter samt praktisk kendskab til forfatteres vilkår og
arbejdsforhold."
- og lidt mere ekstensivt, beskrivelsen af undervisningen - man læser elevtekster GRUNDIGT og diskuterer og oplyser om litteratur og relevante sager, og det er - og skal være - det:
"Selve undervisningens indhold kan inddeles i fire hovedpunkter:
- Læsning af elevernes egne tekster. Dette foregår dels i korte
sessioner, dels i form af opgaveskrivning og endelig som egentlig
manuskriptvejledning af større sammenhængende forløb. Denne del af
undervisningen udgør hovedhjørnestenen i skolens arbejde.
- En bredere - både dansk og international - indføring i
litteraturhistorien. Herunder periodelæsning, læsning af enkelte
forfatterskaber og genrehistorie. Desuden er der undervisning i f.eks.
metrik, stilfigurer og fortælleforhold. Sprogfilosofi inddrages også som
et vigtigt element.
- Indføring i de andre kunstneriske virkefelter. Her kommer både
billedkunst, dramatik, film og musik ind i undervisningen. Herunder også
indføring i generelle æstetiske spørgsmål i et filosofisk lys.
- Bred indføring i og erfaring med hensyn til formidling af kunst og
kultur. Bl.a. gennem oplæsningsarrangementer, arbejde med tidsskrifter,
med elevernes egen afgangsantologi, med øvelser i oversættelsesarbejde,
essaystik og reportage.
Undervisningen i praksis
Undervisningen finder sted mandag og tirsdag og er delt op i to
moduler, hvor formiddagen går med gennemgang af elevernes egne tekster,
mens eftermiddagen bruges til frie forløb ved de faste lærere eller ved
særligt indbudte gæstelærere. De to årgange undervises sammen. Resten af
ugen er beregnet til forberedelse og ikke mindst til at arbejde med
elevernes egne tekster.
Ved formiddagsmodulet bliver elevernes tekster læst i plenum af
elever og to lærere. Teksternes karakter, holdbarhed, originalitet,
valgslægtskaber osv. bliver sat til diskussion i det åbne forum, hvor
træning i tekstanalyse er i centrum. Som optakt til tekstlæsningen
præsenterer lærere eller elever på skift enkeltværker eller
forfatterskaber, som kunne have særlig betydning for forståelsen og
oplevelsen af elevernes tekster.
Eftermiddagene bliver brugt til forløb, der strækker sig over 2-4
uger. Emnerne kan være filosofi, dramatik, værkgennemgang, litterær
oversættelse, skriveøvelser, litteraturhistorie og præsentation af
forfatterskaber med efterfølgende besøg af forfatteren selv. Disse
forløb varetages ofte af særligt indkaldte litterater, kritikere,
forfattere eller oversættere."
Formålet er at eleverne skal skrive mere frit som sig selv, ikke mere funktionelt med/til andre.
(foto forestillende screenwriter Jim Jennewein forelæsende på Vancouver Folm School (taget herfra: https://www.flickr.com/photos/vancouverfilmschool/6277270689/in/photostream/ )