"Politiken holder fanen højt, når det gælder anmeldelser, ikke sandt? Bog-, film-, teater-, tv-, mad-, musikanmeldelser.
Det myldrer. Og Politiken holder debatmøder og bringer kronikker om, hvor vigtigt det er med anmelderi.
Berlingske, derimod, har proklameret principiel mistillid til selve genren, hvis den forstås som et professionelt håndværk.
I
Pilestræde har de nu sat amatører til at anmelde, det skulle give bedre
kontakt til folket. Dagbladet Information forsøgte sig forleden med et
eksperiment: En hel avis med en stor kultursektion, men ikke en eneste
anmeldelse. Kan man det? Selvfølgelig kan man det.
Man kan
i det hele taget sagtens afskaffe alt muligt i det samfundsmaskineri,
som udgør Den Borgerlige Offentlighed, uden at verden ramler lige med
det samme.
Men hen ad vejen ramler den nu lidt alligevel,
for hvis ikke vi har en kvalificeret offentlig samtale, så kører vi i
ring og risikerer til sidst at køre rigtig galt. Det er ikke nok at
knevre løs i øst og vest."
Berlingskes chefredaktør Tom Jensen kommenterede fornærmet på Facebook:
"Bjørn
Bredal langer ud til højre og venstre i Politiken, herunder mod
Berlingske, som han påstår vil afskaffe professionelle anmeldelser og
lade amatører anmelde i stedet.
Man kan men meget om kulturjournalistikken og kulturkritikken i danske medier, men hvis man skal starte et sted, så er noget af det værste for mig at se skribenter som Bredal, der for at føre en kulturkritisk pointe igennem lyver og skriver mod bedre vidende.
For Bredal må vide, at han skriver noget her, som er løgn. Berlingske vil ikke afskaffe den professionelle anmeldelse og sætte amatører til at anmelde i stedet.
Det er hverken hvad vi har gjort, hvad vi gør eller hvad vi kommer til at gøre. Det er heller ikke hvad Berlingske har sagt, at vi vil gøre.
Altså positionerer Bjørn Bredal sig selv ved hjælp af en falsk anklage mod andre. Det er kulturkritik på et niveau, som gør én umådeligt trist."
Det svarede jeg på:
Man kan men meget om kulturjournalistikken og kulturkritikken i danske medier, men hvis man skal starte et sted, så er noget af det værste for mig at se skribenter som Bredal, der for at føre en kulturkritisk pointe igennem lyver og skriver mod bedre vidende.
For Bredal må vide, at han skriver noget her, som er løgn. Berlingske vil ikke afskaffe den professionelle anmeldelse og sætte amatører til at anmelde i stedet.
Det er hverken hvad vi har gjort, hvad vi gør eller hvad vi kommer til at gøre. Det er heller ikke hvad Berlingske har sagt, at vi vil gøre.
Altså positionerer Bjørn Bredal sig selv ved hjælp af en falsk anklage mod andre. Det er kulturkritik på et niveau, som gør én umådeligt trist."
Det svarede jeg på:
Lars Bukdahl "Det
kan godt være, det i komisk beskeden grad er sket: At amatører har
anmeldt (som opgjort i min Kontrovers-klumme i fredagens WA Bøger). Men
det var da for søren det, der var planen (og her er Bredals eksakte
formulering: "Berlingske, derimod, har proklameret principiel mistillid
til selve genren, hvis den forstås som et professionelt håndværk.I
Pilestræde har de nu sat amatører til at anmelde, det skulle give bedre
kontakt til folket"). Berlingske ville, med jeres egne ord, i højere
grad »blive stedet, hvor kulturdebatten brydes og de interessante
diskussioner og debatter tages op i værker og kulturelle udgivelser. Men
fra den 1. august i et betydeligt mere markant og væsentligt skarpere
format med stærke profiler til at anmelde. Fremover vil det nemlig
betyde, at en række af avisens kendte debattører rykker ind og bliver
anmeldere." Hvad skal og kan det betyde andet end at debatørstatus nu er
fyldestgørende kvalifikation til at anmelde hvad som helst. Og hvad er
er en novellesamlings-anmeldelse af Eva Selsing og en opera-anmeldelse
af Asger Aamund andet end amatøranmeldelser?"
Til hvilket; Tom Jensens svarede:
Tom Jensen "Nej,
det var ikke planen at amatører (dvs folk uden faglig indsigt) skulle
anmelde som afløsning for fagligt indsigtsfulde anmeldelser. Vi har et
gæsteanmelderkoncept (f.eks. Aamund), men det spiller altid op mod den
professionelle anmeldelse. Derudover
handler det om at udfordre anmeldelsen som lidt indadvendt genre ved at
sætte andre (men fagligt kompetente) stemmer i spil udover de gængse.
Det har visse åbenlyst set som en trussel. Og deraf - tror jeg - de
falske anklager om at ville afskaffe den kvalificerede samtale om kunst
og kultur osv. osv. - vrøvl hele vejen igennem. Er kulturen derimod et
område, hvor debatten med fordel kan rase, såvel om konkrete værker som
om kulturen i bredere forstand? Ja. Se bare til Weekendavisens
bogtillæg. Her finder man ofte det hele - hver uge."
Til hvilket jeg svarede:
Lars Bukdahl "Faglig
indsigt/kompetence, når det gælder kulturanmelderi, er jo ikke lig med,
at man har en universitetsgrad i et eller andet og måske endda noget
humanistisk, det er lig med opdateret viden om og levende engagement i
og - som måske det mest sjældne -
forfinet sans for nøjagtig den kunstart, man beskæftiger sig med. Når
din debat- og kulturredaktør (i den ovenfor linkede tekst) kvalificerer
Eva Selsings licens til at anmelde "Hassan Preislers skilsmissedrama
eller måske en Nik & Jay-koncert" således: "Hun er uddannet filosof
med kunsthistoriske studier bag sig og vil med sikkerhed kunne engagere
sig vidende i det, hun ser, læser eller lytter til", er det et forsvar
for kritisk dilettanteri, som gør mig ret uendeligt trist. "
Til hvilket Tom Jensen ikke svarede noget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar