Berlingskes debatredaktør og fra 1. august også kulturredaktør Anne Sophia Hermansen skrev til mig privat over Messenger, fordi hun ikke brød sig om min kommentar bag på WA Bøger i fredags om den debatificering af kulturen på Berlingske, som hun skal stå i spidsen for. Det er jo sådan noget, tænker jeg, man bør diskutere på livet løs i debatspalter, men det mener hun åbenbart ikke. Jeg vil ikke copypaste, hvad hun skrev, men efter mit svar på hendes besked og hendes rimeligt ekstensive svar på mit svar skrev jeg følgende, som hun efter et halvandet døgns tid stadig ikke har svaret på:
"(...) jeg
skal nok hyle videre om den engagerede faglighed, uden hvilken kritik
er en tom og meningsløs praksis fuld af varm luft. Selvfølgelig kan
litteratur også være prisme, men den er sprogkunst først, og den kunst
skal kritikeren have sans for og forstand på, før jeg gider høre på
vedkommende. Det har (Per Stig) Møller og (Kristian) Ditlev, som begge er eller har været
litteraturanmeldere, men det har (Asger) Aamund og (Sørine) Gotfredsen afgjort ikke - de
må da hjertens gerne debattere litteratur, men hvorfor skal de anmelde
den? For ja, jammerlige anmeldelser er der rigeligt af i Berlingske, men
løsningen er da ikke mere støjende, men mindre kvalificerede penne, men
mere kvalificeret musicerende penne. kh Lars"
Okay, også lige dette klip fra mit første svar:
" (...) denne i mine øjne både principielle og reelle undergravning af kritikken som genre og institution, som vel først og fremmest er chefredaktionens ansvar. Og hvad er ukorrekt? At debattører qua deres debattalent nu skal skrive anmeldelser, som før blev skrevet af anmeldere der er anmeldere qua deres kritikertalent? Og at dette ikke skal ske undtagelsesvist, men som en ny, konsekvent, redaktionel politik, knæsat med dit dobbeltjob?"
parentes bemærket, så har Sørine Gotfredsen anmeldt fagbøger (men ikke skønlitteratur) fast og aldeles kompetent og sagligt for Kristeligt Dagblad i flere år.
SvarSlet(MEN IKKE SKØNLITTERATUR)
SvarSlet