mandag den 15. februar 2016

Hölderlin vs. MetroXpress, morgenligt triumferer åndsaristokratismen

Jeg ser op fra Hölderlin (udvalget Pindar-fragmenter, oversat af Anders Abildgaard) i S-tog, på-tværs-linjen F hjem fra frisør på Peter Bangs Vej, og bladrer lidt med det yderste af fingrene i MetroXpress på sædet ved siden af, og tænker med et rekorddybt suk, at Friederich ikke havde fantasi til at forestille sig, hvilke yderligheder "det inferiøre" og "det barbariske" 150 år senere har slidt sig frem til - forsoning synes en umulighed onsdag 15. november 2016, klokken 9:42 (jo ikke med Per Vers NB, han er jo mindst lige så meget en skide, forfinet og kunstfærdig digter):

"Det kommer alt sammen an på, at de mest fortræffelige ikke udelukker det inferiøre for meget fra sig, de skønne det barbariske, men heller ikke blander sig for meget med det, at de bestemt og lidenskabsløst erkender distancen, der er mellem dem og de andre, og virker og udholder ud fra denne erkendelse"

2 kommentarer:

  1. "Jeg elskede de absurde billeder, hustavlerne, dekorationerne, gøglernes sceneforhæng, værtshusskilte, kolorerede skillingstryk, forældet litteratur, kirkelatin, pornografisk litteratur i dårlig sats, vore bedsteforældres bøger, fortællinger om feer, små børnebøger, gamle operaer, tåbelige omkvæd, naive vers......Så skrev jeg stilheder, nætter, jeg udtrykte det uudsigelige. Svimmelen gav jeg skikkelse..." (Rimbaud Ordets Alkymi)

    SvarSlet
  2. Mesteren siger:
    "Et godt digt er faktisk næsten altid noget lort. Æstetik for kvart udblæsning. Cerebral øregymnastik", Peter Laugesen

    SvarSlet