Claussen-nummer 1-fan er professor emeritus Bo Hakon Jørgensen, der i anledning af fødselsdagen har udgivet en bog med digte + analyser (og jeg er selv så meget fan af Bo Haks tekstanalyser), jeg skal have læst og anmeldt nu. Han har også ønsket tillykke i Kristeligt Dagblad og unødigt defensivt, synes jeg nok:
"En
fan kan aldrig forstå, hvorfor verden ikke også jubler over hans
forkærlighed! Hvorfor er Sophus Claussens lyriske diamanter ikke mere
kendt i dag, nu hvor han bliver 150 år? Hvorfor står han ikke på
top-kanonlisten over danske forfattere?Jo, han blev værdsat til og med Per Højholt, men da han døde 2004, forsvandt også Sophus Claussen (1865-1931) ud af den litterære horisont. Højholt huskede Claussen med
linjen: "Det er som fan af diamanter som dine, jeg kender den sved, de
tier om- (fra "Månens gestus. En Sophus Claussen-identifikation").Sveden
eller arbejdet med digtet, anstrengelsen med at finde det rigtige ord:
diamanten i sproget: den sved genkendte Højholt hos Claussen og lovsang ham for at skjule den. Men måske er Claussen bundet
til modernist-generationerne efter krigen og deres formbevidsthed, og
måske er hans erotiske, hetero-seksuelle evangelium om "en livsanskuelse
grundet på elskov" overhalet i nutidens differentierede seksualitet? Spørger jeg de unge, så har de næsten aldrig hørt om Claussen i
deres litteraturundervisning. Så skønt opretholdt af særskilte fans er
han - siden udgivelsen af hans samlede lyrik og hans breve i midten af
1980'erne samt store bøger om forfatterskabet i 1990'erne - blevet
glemt. Måske har al denne "forældre"-interesse lagt sig som en uoverstigelig vold mellem ham og de
unge? Hans rim synes gammeldags, hans brug af digtet til at søge
betydning med måske ligeledes?Men en
digter, der kan skrive følgende linjer, må da ramme alle generationer?: "Floder har vi gennemvadet, Sorg, som aldrig er forbi,/ jeg, som altid
før har hadet alt forbandet Rimeri,/ har ved Rim nu gjort mig fri." (fra "Mennesket og Digteren-)."
Dér til sidst bliver han omsider offensiv, og det forsætter han heldigvis med at være, endnu et klip:
"Claussen er ofte morsom i sine rim, og
også når han skal forklare et lyrisk problem. I -Jord og Sjæl- skildrer
han således sin ungdoms splittelse sådan: "Mellem
Kaal og Rabarber/ Digterne med deres uhyre Harper". Morsom er jo
splittelsen mellem land eller natur og på den anden side by-kunst og
selvtilbedelse ("Harper"). Dermed har vi
nærmet os, natur- eller landskabssiden i Claussens poesi, som næsten
altid er menneskerelateret, om ikke andet set af en person midt i den.
Her i digtet "Hvidtjørn" er hvidtjørnen desuden et billede på pigen, han
har stævnemøde med, men læg mærke til køerne i landskabet, der både
indfanger den tidlige juniaften og mødets tyggen drøv på sig selv: "Brune skumle Kør, som gumle/ Aftengræsning efter Regn!/Hvidtjørn, lille vilde Hvidtjørn, dufter i det store Hegn." Claussens
omverden, det være sig by eller land, er hele tiden både land eller
ting, men også symbol på jegets stemning, som her i slutningen af "Balaften", hvor en gadelygte ved dag (sikkert gas bag glas) bliver
symbol på jegets eftertænksomme stemning: "Hvad er dog saa sært som en
Lygte ved Dag,/ naar blankrudet, bleg og forsovet/ den løfter mod Lyset i
udslugt Ro/ sit fine og tænksomme Hoved?" Hidtil
har jeg hentet eksempler fra forfatterskabets tidlige, idylliske fase,
men omkring 1900 begyndte en mere djævelsk poesi at gøre sig gældende,
som for eksempel i "Trappen til Helvede": "Det er, som skjulte Orkestre
klinger,/ paa Skuldrene voxer usynlige Vinger / saa ofte man rækker
Fanden en Finger."
- og her er hele Højholts mesterligt epigoniske fan-digt:
Månens gestus. En Sophus Claussen-identifikation
Det er som fan af diamanter som dine
jeg kender den sved de tier om!
Og det blik hvormed du tavs
kaldte Shakespeare frem i et ribs
har aner, det var lånt, det også, betragtet,
og det drømmer endnu om øjne,
øjne i klynger, i aks, uden dig, uden digt,
køn som stirrer ind i køn
uden anden syntaks.
Hvidglødende tautologier!
det var truet af sådanne lynbarnede
du ryddede dit forland, væltede eg
og bøg og væltede en husgavl for at lægge
ny paradoksale vintre ind i skriften,
du var nær død i den tomhed der knøg.
Dit svar på solnedgangen var: to øjne.
ikke anden ild. Fra rum til rum
i det frostklamme hus nedkæmpede du dine planer,
vantro: ikke een holdt mål.
Dit spil frøs til regler og påbud,
hånden smuttede hver gang du forsøgte,
men skæv i det stirrende vindue
som daggryet fik til at blåne
den gestikulerende måne.
- RIM, HøjholtRIM! Kun muligt Claussenidentificerende sig
Jeg ved ikke hvor godt og fan-stærkt, Signe Gjessing har læst Claussen og Højholt, men PH's digt minder mig om denne nyklassiske linje på sidste side i "Blaffende rum nænnende alt":
SvarSlet"havde man lige løbet gennem en øjenmark og fået to af øjnene på sig