DK's mindst pleasende (vil du ikke nok skrive skønnere og på dansk? anmoder jeg fx men NO WAY JOSÉ!) forfatter Christina Hagen har et forrygende flænsende stykke anti-Høeg-polemik, det perfekte companion piece til Cecilies kronik, i Information i dag om IKKE-pleasende litteratur, jeg citerer en stor sekvens:
"Der er, med andre ord, en uoverensstemmelse mellem, hvad der bliver
hvisket om, og hvad der bliver talt om. Derfor synes jeg også, at det
her er positivt. Denne vold, som Mette Høeg udøver over for kvindelige
forfattere, ser jeg som et militant angreb på noget Mette Høeg og ’de
andre fagfolk’ betragter som en magtposition. Det er, for mig, en
kompliment. Kvindelige forfattere skal ikke længere beskyttes og pusles
om som små babyer; de skal bekriges som granvoksne mænd. Det er en
ændring, jeg oprigtigt holder meget af. Men der er noget, Mette Høeg har
misforstået, når hun tilsyneladende tror, at man kan mobbe kvindelige
forfattere til at skrive anderledes; til at skrive om noget andet end
den lille psykisk syge Barbieverden, de nu engang lever i. Der er noget,
hun har misforstået, når hun tror, at man kan manipulere sig til,
opfordre til eller måske ligefrem kræve, at de skriver om noget andet,
og mere vigtigt forstår man, end om deres følelser og lidelser. Mette
Høeg har forvekslet den kvindelige forfatter med en hofnar. Ligesom
kvinden tidligere har været hofnar for ægtefællen, for herren, the
master, så skal kvinden underholde læseren og fagfolkene, heriblandt
Mette Høeg. Jeg kan fortælle Mette Høeg, at den tid er forbi, og det er
det faktum, der gør, at Mette Høeg får den kvindelige litteratur galt i
halsen. Lille hemmelighed: Vi og de skriver den ikke til dig eller til
de andre fagfolk. Litteraturen er ikke din private jukeboks, der kan
spille lidt Dan Brown, når du går og er lidt træt af kvinder og
følelser.
Litteraturen, den bedste af slagsen, er den, du ikke vil have.
Den er et produkt af det samfund, vi har skabt. Af den sindssyge og
fantastiske og vilde og destruktive verden. Den er, blandt andre,
skrevet af homokvinder og adopterede kvinder og luderkvinder og
epileptikerkvinder og neurotikerkvinder og kvinder med
spiseforstyrrelser og misbrugte kvinder, og den handler – blandt andet –
om det at se verden ud fra det personlige udgangspunkt. Den eneste grund til, at den
form for litteratur ikke har været repræsenteret i samme grad før, er,
at disse stemmer ikke har haft ret til at udtrykke sig. Karen Blixen har
næsten lige kaldt sig Isak Dinesen, vi har næsten lige fået lov til at
være præster og fået stemmeret og lov til at beskæftige os med vores
indre liv frem for at skrubbe og skure, og så er du og de hemmelige
fagfolk trætte i øjnene? Min gode kollega, som jeg i øvrigt respekterer,
Peder Frederik Jensen, savner verdensvendt litteratur. Det er vel også,
hvad Mette Høeg ønsker sig. Ligesom den karikerede kvindelige forfatter
sidder og bider negle og piller navle og i det hele taget har travlt
med at fylde poesibogen ud og udfolde sit syge sind, så står den
karikerede øldrikkende mandlige forfatter vel også og skuer ud i
horisonten og er lidt verdenslitteraturmand, lidt Hemingway, mens han i
virkeligheden sidder ved laminatkøkkenbordet hjemme i Københavnstrup S
og taster ind på sin Macintosh? Hvert køn, sin karikatur. Den kvindelige
forfatter piller navle, mens den mandlige forfatter lider af
storhedsvanvid.
Det er meget vigtigt for mig at sige det her, så både Mette Høeg, de
hemmelige fagfolk og alle andre kan forstå det: Den kvindelige forfatter
skriver præcis den litteratur, som den kvindelige forfatter ønsker at
skrive. Ingen opfordringer, ingen latterliggørelser, ingen
fuldemandssladder på Bo-Bi Bar kan ændre på det."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar