tirsdag den 20. maj 2014

Dennis! OLivia! JOKum! MIKKEL!

Navnene på årets modtagere af Statens Kunstfonds treårige legat er ankommet. Og sjældent har listen været så favoritspækket:

 DENNIS GADE KOFOD!





OLIVIA NORDENHOF!







JOKUM ROHDE!


MIKKEL THYKIER!



Kofod og Thykier har ventet PINLIGT længe om at få, og Rohde, som jeg var sikker på havde fået for længst, SKANDALØST længe, men det kan det nye litteraturudvalg, Adolphsen, Hauge, Marstrand-Jørgensen, Hübbe, Koch, jo ikke gøre for; de har jo ikke siddet udvalget før! Og selvfølgelig skulle Nordenhof have det NU, efter lysende og blændende Det nemme og det ensomme. Derudover har den grumme børnebogs-maskine Oscar K (Ole Dalgaard), den påhitsomme klodsmajor Kaspar Colling Nielsen, det cool oversætterpar Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad fået + (garanteret Hans Hauges påfund - og uden at have søgt) den ferme doku-forfatter Peter Øvig Knudsen (hvilket man kunne været blevet lettere irriteret på, hvis det ikke var for favoritspækningen). Hvis jeg skulle komme med en enkelt kritisk bemærkning - og det vil jeg nødigt undlade - skulle det gå på (HOV! kønsfordelingen og) aldersfordelingen, kun en enkelt forfatter under 35 (Nordenhof, født 1988) og det er ikke, som om der ikke står mere eller mindre garvede ynglinge i kø, fx Rasmus Halling Nielsen, Ida Marie Hede, Amalie Smith, Lene Asp - og blandt de 35-40-årige fx Glenn Christian og Sternberg. og blandt de + 40-årige bl.a. Birgit Munch og Iben Mondrup. Men selvfølgelig får de allesammen m-fl. næste år. Jeg tillader mig, nej, KRÆVER at stole hårdt på dette udvalg. 

9 kommentarer:

  1. Dennis Gade Kofod
    30 mins · Edited ·

    Begyndelsen på romanen der ligger på skrivebordet:

    Med mukkerten i hånden og en summen i øret fra hulrummet under høreværnet gisper hun ved siden af kirkens enorme kobberklokke. Efter alle de trapper med mælkesyren rasende i musklerne. Efter turen gennem de døde byer. Små perler af sved på babyhuden under øjet. Omkring sig har hun øen; alle nordkystens bakkede marker. Kornet, der nu, åh, ej skal høstes. Gårde uden mennesker, landsteder, drømmen om et sted i skovbrynet. Fejslagen homøopati og mæslingeepidemier. Hist hvor vejen slår en bugt lå der et børnecirkus og en idrætsforening. Lå. Fortiden. Alle de døde hippier og landmænd og borgerklassens fruer og deres svinekotelet-tykke mænd i praktiske firhjulstrækkere. De manglende lyde. Husdyr der så går frit omkring; redebyggende grise, græssende køer i grøfter og på engen. Frisk luft fra havet iblandet røg fra brande her og der.
    Er det sådan det ender.
    Er han der ikke, som i sagnet.
    Byfesten sidder i hende.
    See Translation
    Like · · Share

    Dette Er Ikke Sternberg, Birgitte Krogsbøll, Peter Adolphsen and 10 others like this.
    View 1 more comment
    Thomas Thorhauge Skidefedt, Dennis. Men behøves det være så sexistisk?
    22 mins · Like · 1
    Peter Adolphsen Smukt. (to små stavefejl: mukkert er med k og kotelet kun et l i flertal. Vh din analretentive skolemester)
    22 mins · Like · 1
    Dennis Gade Kofod Ja, Thomas Thorhauge. Nu skal jeg sælge ligeså meget som Voetman fik seer. Det er sexisme der sælger.
    21 mins · Like
    Dennis Gade Kofod Jeg kan ikke stave (svagt ordblind og gør det på hukommelse) Men hader stavkontrollen.

    SvarSlet
  2. Vi er i udvalget også rigtig glade for at kunne give arbejdsro til så dygtige forfattere. Og ville naturligvis gerne have haft mulighed for at uddele endnu flere 3-årige arbejdsstipendier - det eneste gode, man kan sige om det er, at det er dejligt, der findes så mange talentfulde forfattere i Danmark lige nu.

    Mht kønsfordelingen: Vi talte naturligvis i udvalget om det problematiske i, at der kun er to kvinder og syv mænd på listen. Til gengæld trøstede vi os med, at vi ved de nys uddelte præmieringer gav penge til fire kvinder og kun en enkelt mand.

    Nu og fremover vil vi uddele penge efter ét eneste kriterie: Kvalitet. Og kun kvalitet, så løser de andre hensyn, som lovgivningen nævner (køn og geografi) sig garanteret. Og vi holder naturligvis et skarpt øje med, hvor vidt det kommer til at forholde sig sådan.

    Gætterierne - nu og ved præmieringerne - om hvem der har foreslået hvem osv er ganske morsomme at følge. Man må bide sig i tungen for ikke at svare...

    SvarSlet
  3. Godt sagt! Anne Lise! Masser af Talent! Kvalitet! Ja! Ja!

    SvarSlet
  4. Jeg tænkte lige på: et lidt sprængfarligt felt, men dog stadig væsentligt, må vel et eller andet sted være sådan noget som tidligere kommerciel succes. Det er klart, det er problematisk sådan at skulle sidde og gisne om den enkelte forfatters tilsyneladende økonomiske hovedstol, og det er især problematisk på nogen måde at lade det overskygge eksempelvis 'kvalitet' som kriterium. Men man tænker ikke desto mindre, at sådan en som Peter Øvig (der ikke havde søgt) vel sagtens - i lyset af tidligere priser og for danske forhold vildt høje salgstal - må være noget nær millionær, og at han vil sælge rigtig godt af sine fremtidige bøger, med mindre han laver et voldsomt eksperimenterende venstresving. Modsat en af de yngre ikke-tilgodesete forfattere, som Lars nævner i sit indlæg. De privatøkonomiske gisninger er helt sikkert et farligt område, og jeg synes (som de fleste andre givetvis også gør) ikke, at det på nogen måde bør overskygge kvalitetskriteriet. Det var blot en lille tanke.

    SvarSlet
  5. Erindringskunstneren20. maj 2014 kl. 23.06

    Til Lasse Winther Jensen. Forstår din betragtning. Men der er præcedens for, at privatøkonomiske forhold intet betyder. Måske husker nogen den palaver, der opstod på billedkunstområdet, da Jokum Rohdes far, den formodentlig ganske velstående Per Arnoldi for ikke så mange år siden modtog det treårige arbejdslegat.

    SvarSlet
  6. Men - kan nogen forklare dette - hvorfor får Øvig overhovedet fra den SKØNlitterære pulje? Plejer det ikke at være sådan, at man enten skal søge om støtte til faglitteratur eller skønlitteratur? Er det nu blandet sammen? I så fald hvorfor dog i alverden. For mange faglitterære forfattere kan der også søges støtte andre steder end hos kunstfonden. HVorimod skønlitterære kun kan søge der. Fatter intet, det er egentlig ikke for at være polemisk, jeg vil bare gerne have at vide, om der ikke er en opdeling mellem faglitteratur og skønlitteratur? ??? OG hvad er i så fald begrundelsen?

    SvarSlet
  7. Erindringskunstneren25. maj 2014 kl. 11.47

    (Ikke et svar på Mette Moestrups ellers udmærkede spørgsmål)

    Nu er politikerne så sandelig kommet på banen omkring det med privatøkonomiske forhold. Jeg håber, at Statens Kunstfond kan give et indspark til de politiske ordførere. For hvordan fanden skal det vurderes? Det kan da godt være, at en kunstner tjener glimrende i følge sin årsindkomst, men hvem siger, at kunstneren tjener på det, som hun/han virkelig brænder for? Skal den mulighed at satse et halvt til tre år på den kunst, der ikke nødvendigvis giver flest penge, fratages dem, der måske har tjent godt på dele af deres virke eller måske bare har haft et almindeligt lønarbejde for at få tilværelsen til at hænge sammen?

    SvarSlet
  8. Det skal vel vurderes ud fra, hvad man tjener på sine bøger? Alt andet ville vel være et skråplan. Hvis man har solgt 1000 eksemplarer af sine seneste tre bøger, men samtidig har arvet en milliard af sin oldemor, så er det kun det første, der tæller. Men hvis man har solgt 200.000 af sin seneste bog og vundet for et par hundrede tusind i priser (for samme bog), så kunne det tages med i overvejelserne om, hvorvidt man så også burde få et arbejdslegat. Selvfølgelig er det vanskeligt sådan helt nøjagtigt at afgøre, hvornår man så har tjent nok på sine bøger til at det bør få indflydelse på ens berettigelse til støtte. Men at give et arbejdslegat til en forfatter, der ikke har søgt det, og som åbenlyst har tjent millioner på sine bøger, det er da lidt specielt.

    SvarSlet
  9. Mette Moestrup: Der er kun én pulje. Kunstfonden og Kunstrådet er jo blevet slået sammen. Tremandsudvalget er erstattet af et femmandsudvalg bl. a i håb om at sikre bredden. I legatpuljen kan søges arbejdslegater til fortsat virke, hvis man er forfatter af skønlitterære, faglitterære (med almen kulturel interesse, dvs ikke den type fagbøger, der typisk kan støttes andre steder), B & U bøger samt oversættere, illustratorere, tegneserier, graphic novels og lydlige udtryksformer inkl, radiomontage. De skønlitterære forfattere udgør fortsat den største gruppe og får derfor også den største del af kagen. Der er ikke blevet færre penge, end der var i de to instanser sammenlagt. Udover legatudvalget (der altså giver arbejdslegater på baggrund af forfatterskab og forventninger til fremtidigt forfatterskab) er der stadigvæk et projektstøtteudvalg for litteratur. Der kan man ikke søge arbejdslegater, men fx rejselegater.

    SvarSlet