Altså multikunstner, men i den grad digter (og Bukdahls Bet-modtager) Amalie Smith i et debatindlæg i Information, vs. Generation Etik-vrøvlet, Olga Ravns gen. etik-koketteri (jeg/den er, jeg/den er ikke), Olivia Nordenhofs fiktions-had og alt-er-tale-udvanding og co.; jeg ville genre citere det hele, men nøjes med ca. den anden halvdel (ja, jeg springer generationsskepsissen (med samt ironisk anvendelse af min (ironiske) titel Generationsmaskinen) over, jeg forbliver forbenet generationalist, jeg er så bare også formalist, og ikke tematist, også i generationsaffærer, og så er det selvfølgelig mig, der skal være generationsdiktator, til hver en tid og for alle generationer, og da slet ikke Information og deres KUA- og AU-korrespondenter, og heller ikke generationen og dens medlemmer selv, jeg har bare ikke udstedt disse års generationsdekret endnu - jeg er her ironisk NB; og jeg ævler, det gør Amalie ikke:)
Den anden betænkelighed opstod ved ordet etik. Som jeg læser artiklen
og den efterfølgende debat, dannes et modsætningspar mellem ironi og
fiktion versus en mere ærlig og etisk skrift. De modsætninger er ikke
brugbare i mine øjne. Ironi har ofte et stærkt mellemværende med kritik
og dermed også med etik. Omvendt har engagement og ærlighed ofte et
mellemværende med fiktionen.
Jeg spekulerer på, om længslen efter det etiske forbindes med det
ikkefiktive, fordi den også er en længsel efter det, der er
sammenfaldende med sig selv, altså det identiske. I så fald er jeg
skeptisk.
Det er for mig at se et vilkår, at vi (blandt andet) er formet af
sproget og dermed også af de sociale fiktioner, vi fortæller og får
fortalt af hinanden. Jeg tror ikke, at jeget kan affiktionaliseres ind
til en enkel og ærlig kerne. Af samme grund tror jeg heller ikke, at
fiktioner i sig selv er fremmedgørende. De er ikke noget, der er uden
for verden. De kommer af verden, de agerer i verden, de påvirker og
påvirkes af verden.
At jeget baseres på fiktioner, fratager det ikke ansvar. Alle fiktioner
er ikke lige gode eller lige ansvarsfulde, hverken dem, vi fortæller om
os selv, eller dem, der findes i bøger. Ordet etik i
generationsbetegnelsen kan jeg bedst forstå som at tage ansvar for
sproget og skriften som værende en del af verden. Det synes jeg, de nævnte
forfattere gør. Men det gælder i mine øjne al læseværdig litteratur til
alle tider, at den ved, at den ikke står uden for verden.
Litteraturen er netop et sted, hvor sproget med alt, hvad det medfører
af fordoblinger og forskydninger kan undersøges som værende en del af
verden. Dette sker for mig at se gennem arbejdet med form; ved at
forholde mig (kritisk) til socialt overleverede former som f.eks. bogen,
brevet, kortprosateksten, på samme måde som jeg forholder mig (kritisk)
til et socialt overleveret sprog.
Det er imellem form og det formløse, at ny form opstår, men man kan
ikke tænke eller skrive nyt uden at anvende overleverede former. Derfor
er det væsentligt, at litteraturen som særskilt område findes. Ikke som
en rigid og uforanderlig definition, bundet til særskilte platforme
eller sammenhænge, men som et åbent laboratorium, hvor man gennem
arbejdet med litterær form i bredeste forstand tænker sprog og verden
sammen.
Enhver, der skriver, må finde en måde forholde sig til dette: At
skriften findes i verden. Deraf betænkeligheden ved at gøre det etiske
til et generationsspørgsmål. Det kan gøres på vidt forskellige måder til
forskellige tider og i samme samtid. Det handler ikke per automatik om
at være korrekt, alvorlig eller opbyggelig. Det glatte, det lakoniske,
det uredigerede, det konceptuelle, det legende, det analytiske og det
distræte kan være lige legitime strategier, for bare at nævne nogle.
Man kan tage ansvar gennem ironi, selvironi og fiktion og gøre det
modsatte med selvsamme midler. Ansvaret ligger for mig at se i en
sensibilitet over for den tekstlige form, fordi det er den, der gør
skrift til et socialt og erkendelsesmæssigt medium. I at være villig til
at læse, hvad man har skrevet og på den baggrund tage de bedst mulige
valg i skriften. Hele tiden i et forsøg på at forstå, at den er
virkelig, og at den findes i verden.
Enhver, der skriver, må til stadighed udvikle sin måde at forvalte det
ansvar på. I samtale med en samtid med mange aldre i sig. En given tid
bliver ikke rigere af én type ansvarlighed, men af en mangfoldighed af
strategier.
- 1 note fra LB: Genier findes! I flere størrelser! De kan og skal ikke tage hensyn og ansvar, forholde sig og forstå. Og der findes også totalt henysnløse og ansvarslæse kraftidioter, der tilfældigvis er geniale, og som vi hverken skal eller kan lade være at læse. Men bortset fra det! Og hvad angår os andre!
- Idolbillede af Amalie mellem generationsmontrer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar