(idag er så lige pludselig i morgen, dvs. næste i dag, dvs. i forgårs i overmorgen)
om Marianne Stidsens bog i sin godmodigt sønderknusende anmeldelse i Information, her slutningen:
"Den sammenlignende analyse af Danius' og Engdahls karakterer
fortsætter: »Danius, der - modsat Horace Engdahl, som har ordet og
tanken i sin magt - har følelserne og stemningerne og farverne og
sanseligheden og kropsligheden i sin magt.« Man kunne her tilføje, at
Danius ud over at gå farverigt klædt har været professor og skrevet
adskillige bøger.
Jeg kunne blive ved med de opklarende spørgsmål om, hvor Marianne Stidsen ved det, hun fremfører som sikker viden, fra.
Gennemgangen
af Forfatterskolesagen - der først og sidst er en personalesag og som
sådan fortrolig - er også præget af skråsikre antagelser om, at # MeToo
her skulle bruges som »karrieremæssig løftestang«. Hvis bare kritikken
gik på det, man faktisk ved, og ikke på en teori om et karrierefremmende
feministisk komplot, som Stidsen gætter sig til, havde den været værd
at forholde sig til.
Som en slags idéhistorisk
underbygning af sin analyse fremfører Stidsen, at der er sket et skift
fra de civile menneskerettigheder til de sociale menneskerettigheder.
Men
dels har # MeToo-diskussionerne, så vidt jeg er orienteret, ikke drejet
sig om menneskerettigheder, dels er Stidsens definition af de sociale
menneskerettigheder vældigt tendentiøs. Det er »dem, der især har med
gruppetænkning og magtkamptænkning og anonymiseret struktur-og
lighedstænkning at gøre«, skriver hun, hvilket jeg vil mene er en
udvanding.
På den måde virker menneskerettighedsperspektivet mest som intellektuel staffage.
Med
Den nordiske MeToo-revolution forpasser Stidsen chancen for en sober
gennemgang af # MeToos skyggeside og leverer i stedet et eksempel på en
alarmistisk tirade præget af dobbeltstandarder og selvretfærdighed."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar