lørdag den 30. juni 2018

Ok! Brøndbyøster! Men kort!

- apropos min kommentar i fredagens WA Bøger om at genforenes lykkeligt med forfatterskabet

("Skriv mere om lige her lige nu, Katrine, der er er ikke tid til andet! Det er sjældent, eller måske faktisk ikke så sjældent, med en forfatter, der sammenbidt arbejder og taler direkte imod det, hun er bedst til, radbrækker sin intensitet for at blive bredere og tilgængeligere, episkere og visere – og rent bestsellermæssigt lykkes med det, ulykkeligt nok. Heldigvis kan talentets virkelige identiet ikke holdes nede, og heldigvis er Bjørnen allerede ude i 3. oplag, og heldigvis kan Guldager heller ikke over for sig selv skjule sin fryd over at skrive skamløst individualistisk igen.
  Jeg kan selvfølgelig være bange for, at netop denne kommentar vil provokere hende til at holde fast ved slægtssagaerne og sædeskildringerne og gå videre fra Køge-krøniken til en Værløse- eller Brøndbyøster-krønike.")

skriver KMG til mig på Facebook:  
-->
Brøndbyøster-krønike? God idé! 😂


- Okay så, men lad os i mødes i porten, lade det være en kortkrønike, højst 175 sider!

fredag den 29. juni 2018

Ny diktatorisk metafor

Rullede barnevognen ad vejen til Stauning i går morges (nåede ikke frem)

Rullede barnevognen frem og tilbage på stedet i IC3-toget til Jylland i går eftermiddags

Rullede barnevognen ad Jægersborg Alle i går aftes

Alting er ikke en strøm, alting er en barnevognsrullen, også Peter Laugesens poesi, ikke mindst Peter Laugesens poesi: Barnetro!

torsdag den 28. juni 2018

tirsdag den 26. juni 2018

Fjordreduktion

En fjord er en fjord

Nedenunder er jord

Et ord er ikke altid et ord

De værste er Ridder af Dannebrog (rD)

Og speeder væk på tyske plader (D)

(alt forsvinder i en flod af jod)

Trump misbruger Lynch

Trump-tweet på interview-click-bait (men jo meget sundt, for verden, tænker man, hvis det lokker præsidenten til at se Twin Peaks
  1. “Director David Lynch: Trump Could Go Down as One of the Greatest Presidents”

mandag den 25. juni 2018

Jeg er ligesom Jørgen

Jeg har det og opfører mig - bare mest vis Twitter - NØJAGTIGT som Jørgen i dette citat, og nu er jeg lidt mindre pinlig over det:

"Det seneste års tid har jeg været helt afhængig af Trumphistorierne, uden i øvrigt at sammenligne ham med de andre barylere. Det er virkelig ikke overdrevet, når jeg bruger ordet afhængig. Hver eneste dag lader jeg mig fodre med Trump-historier. Det er som en spillefilm fra virkeligheden, hver eneste dag sker der nye ting. Et drama. Skræmmende og fascinerende på én gang.
Allerede om aftenen glæder mig til næste morgen, hvor jeg skal følge med i de seneste historier om Trump. Han er en af de mest fascinerende fortællinger, jeg nogensinde har mødt. Jeg kan slet ikke få nok.
Jeg bruger to timer hver dag på aviser og nettet, for at orientere mig og få skabt et overblik. Her til morgen har jeg læst Kristian Mouritzen i Berlingske om G7 og Trump, jeg gider kun læse de dygtige journalister.
Men også tidsskrifter, det er en slags litteratur for mig, dog uden at jeg læser det for det stilistiske.
Jeg er god til at vælge til og fra, og jeg gør det benhårdt.
Det er altid nogle helt bestemte historier, jeg følger. Og det er kun det verdenspolitiske, der interesserer mig. Jeg følger slet ikke med i dansk politik. Dansk politik er banal ad helvede til."

Nu i dag eller var det i går fx var der denne her utrolige Tweet medsamt kommentarer til den:

Jonathan Lemire har retweetet Donald J. Trump

The presidency as Yelp

Jørgen velsignede Samuel

eller altså hilste på ham, på Ofelia Plads her Sankt Hans-aften, hvor han, Jørgen, skulle optræde med Vi sidder bare her, han kom gående med sin entourage og de øvrige bandmedlemmer, Simpson og Toksvig, og vi stod og hørte eller havde lige hørt på Katrine Marie Guldager, der på en lille scene havde talt om sin nye GODE roman Bjørnen, som vi begge lige havde læst, og så fik vi øje på ham, mesteren og jeg fangede producenten Mariannes blik og vinkede, og samtidig kom Theis Ørntoft gående og troede, jeg vinkede til ham, hvilket jeg jo også gerne havde gjort, 2 betydelige digtere med 1 vink, og så fik Jørgen selv øje på os og vinkede os over, vi snublede pligtskyldigt frem, C med Samuel i armene, og Jørgen hilste på os og trykkede Samuel i hånden, før han blev gennet videre op på den store af scenerne, og kort tid efter stod vi barnevognsrullende og hørte Jørgen tale (eller læse op fra sin transkriberede imporvisation) om servietter, der var som livvagter, og godt, de er

lørdag den 23. juni 2018

EXCLUSIVT: STRUNGE-TALE 2 (Nexø om Eika)

Tue Andersen Nexøs tale ved uddelingen af Michael Strunge-prisen 2018 til Jonas Eika for novellesamlingen Efter solen:


Kære Jonas,
Tillykke med prisen. Du har fortjent den, dine noveller har fortjent den.
Der er noget ved dine fortællinger, som gør dem nærmest ubehagelige at læse og samtidig gør dem næsten umulige at slippe. De er lidt som en horrorfilm, hvor man hverken kan holde ud at se mere eller finde ud af at se væk. Men rædslen i dem er tit diffus, dens kilde er ikke altid til at placere. Og selv når den er helt konkret er den samtidig diffus, svær at placere. Som her i fortællingen ”Rachel, Nevada”, hvor en gammel mand sætter sig for at skære sit luftrør frit for at kunne … brumme, vel  … i takt med en sten, der er faldet ned fra en fremmed planet. Den slags er ikke rart. Men scenen bliver ikke bare intens, fordi han vil skære i sig selv, men også fordi hans handling både føles helt naturlig og helt uforklarlig for læseren. Og det gør den på grund af den rolige omhyggelighed, den blanding af nænsomhed og kølighed, der præger din prosa.
”Transformationen krævede at han lagde afstand til sig selv, forstod han nu, at han sad sin krop overhørig. Med venstre hånds pege- og langefinger lokaliserede han de to hårde bruskringe lige neden for struben, spændte huden ud imellem dem og lagde et snit på tværs. Huden åbnede sig med en lille forsinkelse, som om snittet først skulle gå op for den, og så kom blodet og smerten, sød, syrlig og varm. Han smagte den lige så meget som han mærkede den i sine nervebaner. Med en lidt mindre skalpel begyndte han at skære sig nedefter i dybden, igennem underhudens blodkar og fedtvæv, imens han holdt såret åbent med en ske i sin venstre hånd. Smerten fór igennem halsen i brandvarme stråler. Men selv hvis han forestillede sig kødet som en andens var der noget umuligt ved at føre kniven, noget uvirkeligt ved den målrettede bevægelse gennem lag på lag af menneskeligt kød. Ligesom synkront med sine arbejdende hænder måtte han række ud efter noget kommende, med åben hånd som når man vil røre ved regn, og hente alt sit mod der. Det føltes som at lægge arbejdet i hænderne på en anden. Pludselig sprang luftrøret frem i det fedtede kød, udspilet og riflet af bruskringe.”
Det er en voldsom passage. Jeg tænker det også som en lille poetik, et billede på, hvad dine fortællinger vil deres læser. Din bog skærer gennem verden på en måde, der lader noget grundlæggende – noget af det, vi normalt føler som helt selvfølgeligt – forskyde sig eller gå af led. Den insisterer på en verden, hvor meget nok er genkendeligt, men hvor de mest grundlæggende logikker, begæret eller økonomien eller intimiteten, er forandrede. De skriver rum frem, hvor det, vi ellers finder upåfaldende og selvfølgeligt, for eksempel vores luftrør – eller den sociale orden, eller forholdet mellem liv og død – er tvunget ud af form. Den lader diskrete og dybtgående, kosmiske mutationer finde sted.
Den forvridning opleves både som helt fremmed – og som helt selvfølgelig. For at være mere præcis: for læseren er det fremmed, for skikkelserne i dine historier er det, nåja, selvfølgeligt. Hvad er det for en blanding af arbejdslejr, kirke og stofmisbrug, der optræder i ”Mig, Rory og Aurora”? Hvordan kan det være, at drengene på stranden kan genoplive hinanden fra de døde i ”Bad Mexican Dog”? Det får vi ikke at vide. For fortællingen selv er det ligegyldigt, det er bare sådan det er. Det er helt andre ting, dine fortællinger vier deres opmærksomhed – og tit ved man som læser ikke, hvorfor netop de ting er vigtige at dvæle ved.
Man kunne sige, at du tvinger din læser ind i en meget fremmedartet opmærksomhedsmaskine. Man tvinges til at overtage en helt fremmed prioritering af, hvad der siger sig selv og hvad der må udfoldes. At kalde det desorienterende er jo ikke forkert, men upræcist. Det er mere sådan, at det er en stor og fremmedartet oplevelse – og at man samtidig skal sidde sin krop overhørig. Hele ens tanke- og sanseapparat vrides jo ligesom af led undervejs.
Men hvor vrider dine historier os så hen? Jeg tænker, at de med al deres ubehag og gådefuldhed rækker ud efter noget kommende. Hvis jeg skal sige hvad dét kommende så er, så kan jeg ikke komme det nærmere end at pege på din bogs titel, ”Efter solen”. Hvad kommer efter solen? Solen er kilde til liv, til den energi, der strømmer gennem kloden. En måde at beskrive bogen er at sige, at den vil undersøge de liv og de samfund, der opstår, når livets grundlæggende energikilde – det, der får alt til at bevæge sig – er vredet af led. Hvor kilden til liv ikke er solen, men er finanskapitalen. Eller stofmisbruget. Eller noget fjerde.  
Læst sådan fremskriver dine noveller historier fra dén verden, der fødes, når noget grundlæggende er ødelagt, og selv de mindste selvfølgeligheder må tænkes på ny. Det er ikke noveller, der eksplicit handler om klimaforandringer eller prædiker mod kapitalens logik eller global ulighed. Men det er noveller, der rækker ud efter den verden og det liv, vores samfund er ved at skære fri til os, imens det ødelægger vores nuværende livsgrundlag.
Også det kan være rædselsvækkende at tænke på. Men det er bare endnu en grund til at du skal have denne pris. Tillykke igen med Strunge-prisen. Du har fortjent den, det har din bog også.


















(foto: Janne Breinholdt Bak) 
-->

EXCLUSIVT: STRUNGE-TALE 1 (MAI OM EIKA)

Anne-Marie Mais tale til Jonas Eika i anledning af uddelingen af Michael Strunge-prisen 2018 (uddelt på Strunges 60 års fødselsdag i tirsdags, åh altså!) til Jonas Eika for novellesamlingen Efter solen:

Michael Strunge var meget glad for sin bog nummer to, Fremtidsminder. Han så den som et poetisk reservoir af billeder og visioner om en moderne verdens undergang, et rumeventyr på kanten af tider og steder, hvor kun det poetiske sprog og kærligheden er et håb. Jeg tænkte meget på Strunges bog, da jeg læste Eikas noveller, Efter solen. Der er nemlig flere paralleller mellem de to bøger. Eika er selvfølgelig som Strunge helt sin egen, men alligevel er der noget, de deler: en ambition om at bringe poesien og fortællingen ud over nutiden, ind i en slags messiansk fremtid med himmeldybde og kosmiske syner. I Eikas bog kan vi læse en utopisk passage, hvor fremtiden gløder i et gult lys:
Himlen glider over i en mørkere blå med sort i kanten, stranden buer rødligt mod vest. Vi følger den og når til et næs, hvorfra vi kan se ud over havet til begge sider. Det bugner af Para-sol der trænger det blå på himlen tilbage. Det gule langs horisonten toner ud. Til alle sider blusser jorden op i et mildt, orange lys der antyder dens runding i den sorte morgen. ”Kom, lad os gå ind i landet”. (s. 159)
Man skal ikke have læst langt i Strunges Fremtidsminder for at finde indslag, der leder tanken hen på dette fine stykke ordkunst af Jonas Eika.
Hos Strunge lyder det eksempelvis:
Luften er intenst stille, men ikke som før torden. Det er en afladet stilhed, som efter et elektrisk uvejr i 5 minutter på Venus – glas, lys og ilt […] Langsomt kan jeg mærke det nye i luften, stille, sort og køligt er det nye, endnu, i natten, i afventning af det rigtige øjeblik for en ny opladning til udladning af alt det uformede og blanke. Luften er trykkende varm. Som før en ny tidsalder. (s. 75)
I Eikas noveller er vi på kanten af en ny tidsalder. Kapitalismen er kørt videre og fortsætter nu ud over sin egen ruin, men vi kan stadig genkende spekulationen, selv om den har mistet enhver jordforbindelse og er blevet en besynderlig epifyt. I ørkenen i Nevada møder vi UFO-tilhængere og skabninger, der forsøger at forene sig med et ukendt materiale. Det mærkelige metal ligner en slags livs-træ fuldt af pattedyr, fugle og alger.   
Vi oplever scenerierne fra feriestrande med de rige turister, der vartes op af beach boys, der leverer diverse ydelser for sparsomme drikkepenge. Og vi ser skyggen af de mærkelige forretninger, der er i gang omkring seksuelle ydelser og forbrydelser.
En dreng bliver slået ihjel, men genopvakt af de andre drenge i et ritual af kropsvæsker, himmelsyner, sang og dans. Igen tænker man på Strunges fremtidsminder, hvor generationens ”vi” danser og synger til luften bliver klar og tæt.
Novellerne er gådefulde og har en egen humor. Eika selv har talt om, at han skriver en form for flagrende realisme, hvor teksten arbejder med forskellige virkelighedsskred, og hvor der er en fascination af visionerne af denne skræmmende og fremmed fremtid.
Man er ikke et øjeblik i tvivl om, at Eikas noveller er noget ganske særligt. Ingen skriver som han, selvom science fiction er blevet en meget yndet genre. Jeg er blevet overrasket og rystet, som da jeg som barn første gang læste Cecil Bødkers novellesamling Øjet, der blandt andet fortæller om atomkrigens univers. Cecil Bødkers noveller blev klassikere og kernetekster for generationer af læsere. Jeg spår Eikas noveller en lignende skæbne, og derfor skal han selvfølgelig tildeles Michael Strunge-prisen 2018.


Før paperbacken KOMMER PERLEPLADEUDGAVEN

Bet-vinder Gitte skriver på Instagram/Facebook:

En ekstra fornøjelig ting ved faktisk at vinde Bukdahls Bet er de uhørt mange og festlige gaver, der følger med. Perlepladen, som Cecilie Lind havde lavet, var den fineste.

 

torsdag den 21. juni 2018

BETTALE PÅ FILM

(filmet af Jens B, teksten kan læses i WA Bøger fredag)

Betbilleder

- assorterede snapshots ved Jens B - før og efter ceremoni




















Bukdahs Bet - De første 15 år. Et register


Vindere af Bukdahls Bet – Den Smalle Litteraturpris 2004-2018

2004: Boris Boll-Johansen for mail-spredningen Små breve (hjemmeafsendt)
2005: Martin Larsen for den som 60 sammenkrøllede A4-ark i en rigsarkivæske formaterede udsmidte sonetkrans Svanesøsonetterne (Basilisk)
2006: Viggo Madsen for den 18 år gamle, forlagte post-konkretistiske kortdigtsamling Grænsefladning (illustreret af Jesper Fabricius) (Adressens forlag)
2007: Lili W. Hur (= Lene Asp, Anders Bojen & Kristoffer Ørum) for sci-fi-kortprosasamlingen I multiverset er demokratiet enevælde (dansk og martiansk version) (Space Poetry og Arenadottir)
2008: Hans Otto Jørgensen for udvalget af eksperimenterende juvenilia Fluebogen/ under insekternes fordi 1972-1976 (Anblik)
2009: Martin Larsen for ottebindsværket Monogrammer (Basilisk)
2010: Cia Rinne for den globalistiske miniaturekonkretdigtsamling notes for soloists (O:E:I)
2011: Amalie Smith for det Google-illustrerede, pokerfjæs-apokalyptiske filmmanus Fabrikken falder (emancipa(t/ss)ionsfrugten)
2012: Chresten Forsom for de facadetekst-afskrevne New York-gadekryds Manhattan - en nedskrivning (Arena Kontra)
2013: Bue P. Peitersen for den Aston Martin-nedkørte Lange Peter Madsen-idyl Manden i takes der forvandler (peitersen.blogspot.com)
2014: Rasmus Halling Nielsen for den overskriblede raga- og collage-suite Der Stil der Siebziger
2015: Birgit Munch for den indfødt og grusomt nonsensiske, ekstraterrestielle blog HolyHackTwerk Catastrorgasm
2016: Julie og Ursula Andkjær Olsen for den hybridiserede tekst- og billed-julekalender Julekalender 2015
2017: Marie Kat for hendes miavistiske sociale medialitet af en Facebook-konto
2018: Gitte Broeng for det bogstavflyvende hørespil Oliekrisen (Forlaget * (Asterisk))

Nominerede til Bukdahls Bet – Den Smalle Litteraturpris 2004-2018
(minus vinderne)

Peter Adolphsen: En million historier (nomineret 2008)
Lene Asp: Muræne (2011)
Anders Bonnesen: Landfæstelser (2014)
Majse Aymo-Boot: Ødelæggelsen 1-11 (2010)
Majse Aymo-Boot; Spørgsmålene (2013)
Alskens forfattere ved/fra småforlag: Bogobjekt (2008)
Kaspar (Kaum) Bonnén: Arkitektur & andre værelser vi kan bygge sammen (2008)
Kaspar Bonnén: Skabelser (2011)
Kaspar Kaum Bonnén: Ind til min mor (2017)
Anne-Louise Bosmans: Vi er amøber (2010)
Per Aage Brandt: Negationer (2008)
Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen: fortsat god weekend (2004)
Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen: Fars ven John (2006) 
Gitte Broeng: Planetbyen (2012)
Gitte Broeng: Croquis (2014)
Jesper Brygger: Så vi her & snerte klik af kød bag ryggen (2013)
Kristian Byskov: NY1 (2017)
Claus Carstensen: F.T (2017)
Baltazar Castor: Og (2016)
Camilla Christensen: Nu har de druknet ham (2011)
Caspar Eric (Christensen): jeg destruerer m_i_g aktivt (2013)
Glenn Christian: Det sorte ved munden - del 1 (2012)
Glenn Christian: Atropa Belladonna (2017)
Sven Dalsgaard: Breve fra Randers Centralsygehus (2012)
claus ejner & Peter H. Olesen: Atlas over Vejle (2015)
Jesper Elving: Jeg arbejder i Danmark (2009)
Jesper Elving: nefnur / kolme / laggi / spennel (2014)
Jens-Martin Eriksen: Forfatteren forsvinder ind i sin roman (2006)
Mads Eslund: imnothererepresentinghardbodies (2016)
Frank Esmann: Kissinger (2005)
Jesper Fabricius: Æternarkose (2018)
Chresten Forsom: (uden titel) (2010)
Kristian Bang Foss: Fiskens vindue (2005)
Niels Frank: Første person, anden person (2005)
Jakob Fredslund & Kristian Pedersen: Seks nøgne sirener i seng ønskes (2010)
Christian Yde Frostholm: Ofte stillede spørgsmål (2009)
Christian Yde Frostholm: Paris – en brugsanvisning (2014)
Signe Gjessing: Blaffende rum nænnende alt (2016)
Rasmus Graff: patchwork (2009)
Rasmus Graff: Failure Gazette (2015)
Simon Grotrian: Melatonin (2006)
Simon Grotrian: Talkumekspressen (2007) 
Simon Grotrian: Selvbinderhjerte (2012)
Sigrún Gudbrandsdóttir: Sisimka (2016)
Christina Hagen: 71 breve til M (2011)
Christina Hagen: Min græske dagbog (2018)
Bo hr. Hansen: Død og status (2012)
Molly Haslund: Ètude No.1-19
Christian Haun: Hus År Hus (2018)
Henrik Have: Vikariatet (2005) 
(Henrik Have (?)): Max Load: Cantabile 3 – Sejren (2009)
Henrik Have: Hovedsporet (2013)
Claus Haxholm & Simon Latz: Trigger zoner/ den babyloniske champagne/ afvikling af nitw-walkers (2015)
Ida Maria Hede: Seancer (2011) 
Ida Marie Hede: Det kemiske bryllup (2014)
Mia Helmer: She was not important (2010)
Lene Henningsen: Fonogrammer – fra blæstens datter/ Havfruefonografen (2007)
Mette Ø. Henriksen: Stikkersvin jeg fucker dig (2012)
Mette Ø. Henriksen: Lesbiske eventyr for mænd (2015)
Christina Hesselholdt: En have uden ende (2006) 
Jan Hjort: nipsonanomimatamimonanospin (2010)
Henrik S. Holck: Drømmesøn (2008)
Henrik S. Holck: Ungdom. Digte 1976-82. (2017)
Klaus Høeck: Heartland (2007)
T.S. Høeg: Samtid (2004)
T.S. Høeg: Trés 60 (2018)
Per Højholt: Hans Henrik Mattesen. En monografi (2008)
Peter Højrup: Under det kogende hav (2008)
(Peter Højrup:) Emilio Alvarez: Efterladte digte (2010)
F.P. Jac: Tvivlen (2010)
Kenneth Jensen: du skulle ville elske at (2014)
Louis Jensen: Alma (2004) 
Louis Jensen: Monolog (2015)
René Jean Jensen: Om april i maj (2011)
Jonas Okholm Jensen: Så snart man åbner vinduet ud til den populære sol vælter årets første flue ind i rodet (2017)
Christoffer & Troels Ugilt Jensen: individifaellesskab.dk (2014 
Ida Jessen: Foxy Lady I-V (2004)
Palle Jessen: Tingene. Udvalgt lyrik 1960-62 (2006)
Teddy Josephsen: Spilkonfetti (2007)
Teddy Josephsen: Et kup det det (2011)
Bo Hakon Jørgensen: Næsten at nå. Tre forsøg med at prise (2007)
Hans Otto Jørgensen: Springer (2013)
Kamilla Jørgensen: Herman Bang: Kamilla (2018)
Henrik Kabell: Af by, af rød (2016)
Janina Katz: Landskabet der blev væk (2005)
Frank Kjørup: Indefrarød (2010)
Janus Kodal: Eksil (2017)
Sigurd Buch Kristensen: De danskes øer. Bind 1 (2015)
Thomas Krogsbøl: Umådehold (2007)
Thomas Krogsbøl: Jeg er fluen (2012)
Birgitte Krogsbøll: dyr med næb ordnet efter antal vinger (2014)
Thomas Hvid Kromann: Hr. Toksvig (2007)
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske Appendix (2015)
Hans Erik Larsen: Og så til mennesket (2008)
Marianne Larsen: Par i disede haver (2005)
Marianne Larsen: Med skyer under fødderne (2013)
Gerd Laugesen: Lommetørklædesamling (2013)
Gerd Laugesen: Sort på hvidt (2018)
Peter Laugesen: Af Kunsthistorier II (2004) 
Peter Laugesen: Tohuvabohu (2018)
Cecilie Lind: Ulven åd min eyeliner (2011)
Svend Åge Madsen: Tekster i Biennale-katalog (2004)
Viggo Madsen: Flyveblade (2004)
Viggo Madsen: Fremtiden hænger i garderobeskabet (2008)
Viggo Madsen: Luns af det levende (2010)
Viggo Madsen: De beskrevne blade falder af! (2013)
Pejk Malinovski: Den store danske drømmebog (2011)
Eske K. Mathiesen: Stikkelsbær (2007) 
Eske K. Mathiesen: Stikkelsbær (2014)
Theophanis Melas & Samuel Iwersen: Kommunen (2017)
Marie Melchiorsen: Marmoleum (2012)
Albert Mertz: Døren er åben (2014) 
Jørgen Michaelsen: Over 100 førbevidsthedspoemoider & 87 fravalgte førbevidsthedspoemoider (2005)
Jørgen Michaelsen: AUTO. Selected Writings/ Udvalgte skrifter (2007)
Jørgen Michaelsen & Kristina Kemp: Variationer over København (2014)
Mette Moestrup og alle mulige: www.kollektivt-anonymt.dk (2009)
Birgit Munch: Faderkageorgiet (2006)
Birgit Munch: Piratdans (2009)
Birgit Munch: Brungst (2018)
Mads Mygind & Lise Haurum: nu (2018)
Asger Stig Møller: Ikonoklasten (2005)
Lasse Krog Møller og Anders Visti: Meddelelser fra C.I.R.K.A. Center for Infrahuman Research, Kommunikation og Analyse no. 57 (2009)
Annelise Nielsen: Spor (2013)
Knud Steffen Nielsen: Toppilot (2005)
Knud Steffen Nielsen: Intarsia. Et forhalingspapir (2007)
Knud Steffen Nielsen: Det gør ikke rigtigt ondt på fisk (2009) 
Knud Steffen Nielsen: Kaptajn Kugeln og min brev- og notatsamling I (2015)
Rasmus Halling Nielsen: Ojo & Amireka & Dette er en sort kuvert (2010)
Rasmus Halling Nielsen: Det lille robotøje siger (2012)
Josefine Graakjær Nielsen: Rosebud 82016)
Lone Munksgaard Nielsen: Rimgræs (2004)
Lone Munksgaard Nielsen: Hvem kommer morgengryet til? (2006)
Bent Vinn Nielsen: Labyrintbyen (2004)
Rasmus Nikolajsen: Frihed og sex på rejsen (2004) 
Rasmus Nikolajsen: i Athen (2010)
Lippmann og Knudsen (Rasmus Nikolajsen og Julie Sten-Knudsen): Måske vil det hele vende på et tidspunkt (2017)
Asta Olivia Nordenhof: Et ansigt til Emily (2012)
Mette Norrie: Notebookdrawings (2017)
Lise Nørholm: Noget Else (2017)
Peter H. Olesen: Jeg vil være hvor jeg ikke er (2005) 
Ursula Andkjær Olsen: Den bedste af alle verdener (2015)
Ursula Andkjær Olsen & Stense Andrea Lind-Valdan: vi rus salve, 2017
Vagn E. Olsson: Mysterier I (2013)
Bue P. Peitersen: OMNOMNOM (2016)
Bo Reinholdt: I sit billede (2004)
Bo Reinholdt: Thoras kammer (2007)
Bo Reinholdt: Almester (2016)
Cia Rinne: L’Usage du Mot (2018)
Jokum Rohde: Löwenlandet (2006) 
Jokum Rohde: Vinter-UFO (2016)
Monia Sander: Dominique (2016)
Christian Schmidt-Rasmussen: Ængstelsen (2016)
Martin Glaz Serup: Marken (2011)
Niels Simonsen: Bøgerne månen og hendes firehjulstrækker (2015)
Lars Skinnebach: I morgen findes systemerne igen (2005) 
Amalie Smith: I civil (2013)
Sternberg: Radikale mennesker og hjem i et længst eksploderet kvarter (2011)
Sternberg: Depressionsdigte (2015)
Stinne Storm: jämtska (2018)
Maja Magdalena Swiderska: The Border Breaking Bunch (2009)
Preben Major Sørensen: De dødes vej (2008)
Preben Major Sørensen: Barnet (2011)
Morten Søkilde: Pan – en fabel & Landskaber (2008)
Jan Thielke: Ånden er over os (2006)
Kasper Nørgaard Thomsen: Malonecity (2007)
Kasper Nørgaard Thomsen: Termostatens nat (2012)
(Mikkel Thykier:) DAGENS ANSIGT: Alie Mae (2009)
Mikkel Thykier: Sub Rosa (2014)
Mikkel Thykier: Skyggerne er kun flygtige og solen et spind i skyerne / Lyspunkter (2016)
Joakim Vilandt; Cassandra (2018)
Nina Søs Vinther: Hvis Helsinki (2009)
Torben Ulrich: Terninger, tonefald (2006)
Morti Vizki: Almanak (2006)
Harald Voetmann: Teutoburger (2006)
Harald Voetmann: Trivia 1: Spøgelser og antikvarer (2009) 
(Harald Voetmann): Spurius Polluctus Virgis. Fragmenter (2012) 
Mikkel Wallentin: Rævegraven (2004)
Nikolaj Zeuthen: Voksenfest (2013)
Jess Ørnsbo: Hopla (2005)

Rekordindehavere (Den Smalle Elite)

5 nomineringer: Viggo Madsen (OG 1 SEJR) 
4 nomineringer: Birgit Munch (OG 1 SEJR), Knud Steffen Nielsen
3 nomineringer: Kaspar Bonnén, Gtte Broeng (OG 1 SEJR), Simon Grotrian, Henrik Have, Rasmus Nikolajsen, Jørgen Michaelsen, Rasmus Halling Nielsen (OG 1 SEJR), Bo Reinholdt, Mikkel Thykier, Harald Voetmann (måske faktisk 4 og 1 SEJR …?)
2 nomineringer: Lene Asp (OG 1 (DELT) SEJR), Majse Aymo-Boot, Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen, Glenn Christian, Jesper Elving, Chresten Forsom (OG 1 SEJR), Christian Yde Frostholm, Rasmus Graff, Christian Hagen, Ida Marie Hede, Mette Østgaard Henriksen, Henrik S. Holck, Peter Højrup, Louis Jensen, Teddy Josephsen, Hans Otto Jørgensen (OG 1 SEJR), Thomas Krogsbøl, Marianne Larsen, Martin Larsen (OG 2 SEJRE), Gerd Laugesen, Peter Laugesen, Rasmus Nikolajsen, Eske K. Mathiesen, Lone Munksgaard Nielsen, Peter H. Olesen, Ursula Andkjær Olsen (og 1 (DELT) SEJR), Bue P. Peitersen (OG 1 SEJR), Cia Rinne (OG 1 SEJR), Jokum Rohde, Amalie Smith (OG 1 SEJR), Preben Major Sørensen, Sternberg, Kasper Nørgaard Thomsen

onsdag den 20. juni 2018

BET-VINDER 2018 : GITTE BROENG













































(fotos fra ceremonien tirsdag eftermiddag: Jens B & Cecilie L
- på billede 2 ses foruden Bet-vinderen Christian Yde Frostholm og Lasse Krog Møller (medansvarlig for vinderværkets design), begge tidligere Bet-nominerede)

FOR HENDES BOGSTAVFLYVENDE HØRESPIL

OLIEKRISEN
 
- kan bestilles fra forlaget * (Asterisk) HER 

 Billedresultat for broeng oliekrisen

(pristale, Bet-inventarium, billedreportagei i WA Bøger fredag)