onsdag den 25. april 2018

Kritisk eksamen

Oplæg til Skyum-hold

(Erik Skyum-Nielsens hold i litteraturkritik på danskstudiet, KUA) 

Min litteraturkritik

I avisen: Anmeldelser, kommentarer (Blæksprutten / Kontroversen), noter (interviews)
FORPLIGTET FORM

I tidsskrifter / antologier : artikler, essays, tekster (lister) 
FRI FORM (undtagen fx Danske digtere i det 20. årh)

Bøger: 1 generationsmonografi, 1 digtermonografi
FRI FORM

Redaktør af tidsskrift (Hvedekorn) og antologier, senest serie i Ud & Se: Redaktion, udvælgelse (korrespondance : usynlig kritik)

På nettet: blog – blogposter, Twitter – tweets, Facebook – kommentarer / opdateringer
FRI FORM

I luften: foredrag, undervisning, paneldebatter, optræden i radio / på fjernsyn
FORPLIGTET / FRI

(aviskritikken er dayjobbet, udgør vel en 70 % af min kritik)

Drivkæfter, energier, begær

Skabelse af form + karakteristik, organisering, påskønnelse af form (og hvad den betyder)

Levende præcision i aflæsning, påsansning

Litteraturpolitiske dagsordener

Som ung en forskydning af smagshierarkiet, litteraturidealerne,
Kanoniseringskamp – vel stadigvæk, men mere i forhold til de enkelte forfatterskaber, og mere positivt end negativt, op med folk frem for ned med folk

Anmeldelsens form

Skal indeholde (præsentation), karakteristik, smagsdom – derudover frit
Optional: perspektiv til forfatterskab, dansk international litteratur, samtid, -historie – polemik, litterær / litteraturpolitisk diskussion / markering– essayistisk / anekdotisk situering,

Rimelig klassisk opbygning, forløb
– med så optimal livfuldhed, tæthed
karakterfuldhed, personality
polyfoni
(fra friskfyragtig mundtlighed til akrobatisk omstændelighed)
(det mimetiske en del af poyfonien, så godt som aldrig bevidst pastiche, men jeg holder mig åbent for det og får iblandt øje på det, undervejs eller bagefter)
som et stramt korset på sådan et bassin med kulørte kugler
som muligt
en rig og energisk tekst, attraktiv, men ikke nødvendigvis nem
i processen 2 primære fokusser:
på ord- syntaksmusik (herunder variation af vokabular, kun bevidste, akkurat musikalske gentagelser) og fyndige, originale, skønne formuleringer
på præcisionen af karakteristikken
anmeldelsens krydsfelt af kunstnerisk form og karakteristik af form
: billedsprog,
ellers vigtigt karakteristik-redskab (traditionel fy-fy i kunstnerisk form: adjektiver, særligt dobbelt-adjektiver (overraskende, paradoksale, oxymeroniske kombi’er)

Små særregler. Først en trompet, et ordspil på bog, titel, forfatternavn
Underrubrik – EB – anmeldelsen – skal indeholde både karakteristik og smagsdom
Det skal de allerførste sætninger også, i hvert fald smagsdom, så det er markeret om det er en god eller dårlig anmeldelse, man læser, hvad halløj, der ellers er i gang som start / anslag, og der er gerne noget mere eller mindre far out halløj, med mere eller mindre direkte indkørsel til the business at hand

Kritiske principper

For vurdering. Hmmmm, hvad deg tiltaler, fascinerer mig betydeligt umiddelbart hvad angår skønhed og originalitet
gøgler-aristokratisk attituderelativisme
litteratur kan ske hvor som helst, men skal hvor som helst udmærke sig yderliggående, og nogle steder er det tydeligvis sværere end andre

Teoretisk baggrund

Fjernt: Bakhtin, Barthes, Derrida, nykritik, dekonstruktion, sensitive formalismer
Uteoretiske digterkritikere: Wilde, Chesterton, Nabokov, Højholt, Sonne, Vad m.fl.

Kritikerforbilleder, DK:
Steffen Hejlskov Larsen, Poul Borum, Erik Skyum-Nielsen, (Bo Tao Michaëlis), Lone Nikolajsen (med flere yngre)

Stilidealer:
Charles Dickens, (overhalende mig) Christina Hesselholdt

Blinde vinkler:
Principielt ikke, intet litterært skal være mig fremmed, lige meget mit udgangspunkt (Goscinny Højholt / Dickens) og (deraf følgende) præferencer, jf. attituderelativismen, der er gode krimier, men de er godt nok få, modenheds-efinition: reduktion af a prori-fordomme om hvofra litteratur kan ske

Forhold ml. blog og anmeldelser

Bloggen son fodnoter / ekstramateriale / fraklip i forhold til anmeldelse, som alternativ / eksperimenterende kritik, som diskussion af / polemik mod andres anmeldelser, efterfest, eftertanker, små-typologier / systemer / lister, som kitikerens / anmelderens dagbog inkl. At få nys om bøger, have forventninger
-->

1 kommentar:

  1. Fint kritiker-selvportræt. Men hvad er sammenhængen? Skyum-hold? Har Skyum et hold? Har holdet en Skyum? Er det et hold bestående af Skyum-kloner? Er Skyum i det hele taget Skyum?

    SvarSlet