Oplæg til Skyum-hold
(Erik Skyum-Nielsens hold i litteraturkritik på danskstudiet, KUA)
(Erik Skyum-Nielsens hold i litteraturkritik på danskstudiet, KUA)
Min litteraturkritik
I avisen: Anmeldelser, kommentarer (Blæksprutten /
Kontroversen), noter (interviews)
FORPLIGTET FORM
I tidsskrifter / antologier : artikler, essays, tekster
(lister)
FRI FORM (undtagen fx Danske digtere i det 20. årh)
Bøger: 1 generationsmonografi, 1 digtermonografi
FRI FORM
Redaktør af tidsskrift (Hvedekorn) og antologier, senest
serie i Ud & Se: Redaktion, udvælgelse (korrespondance : usynlig kritik)
På nettet: blog – blogposter, Twitter – tweets, Facebook –
kommentarer / opdateringer
FRI FORM
I luften: foredrag, undervisning, paneldebatter, optræden i
radio / på fjernsyn
FORPLIGTET / FRI
(aviskritikken er dayjobbet, udgør vel en 70 % af min kritik)
Drivkæfter, energier, begær
Skabelse af form + karakteristik, organisering, påskønnelse
af form (og hvad den betyder)
Levende præcision i aflæsning, påsansning
Litteraturpolitiske dagsordener
Som ung en forskydning af smagshierarkiet, litteraturidealerne,
Kanoniseringskamp – vel stadigvæk, men mere i forhold til de
enkelte forfatterskaber, og mere positivt end negativt, op med folk frem for
ned med folk
Anmeldelsens form
Skal indeholde (præsentation), karakteristik, smagsdom –
derudover frit
Optional: perspektiv til forfatterskab, dansk international
litteratur, samtid, -historie – polemik, litterær / litteraturpolitisk
diskussion / markering– essayistisk / anekdotisk situering,
Rimelig klassisk opbygning, forløb
– med så optimal livfuldhed, tæthed
karakterfuldhed, personality
polyfoni
(fra friskfyragtig mundtlighed til akrobatisk
omstændelighed)
(det mimetiske en del af poyfonien, så godt som aldrig
bevidst pastiche, men jeg holder mig åbent for det og får iblandt øje på det,
undervejs eller bagefter)
som et stramt korset på sådan et bassin med kulørte kugler
som muligt
en rig og energisk tekst, attraktiv, men ikke nødvendigvis
nem
i processen 2 primære fokusser:
på ord- syntaksmusik (herunder variation af vokabular, kun
bevidste, akkurat musikalske gentagelser) og fyndige, originale, skønne
formuleringer
på præcisionen af karakteristikken
anmeldelsens krydsfelt af kunstnerisk form og karakteristik
af form
: billedsprog,
ellers vigtigt karakteristik-redskab (traditionel fy-fy i
kunstnerisk form: adjektiver, særligt dobbelt-adjektiver (overraskende, paradoksale,
oxymeroniske kombi’er)
Små særregler. Først en trompet, et ordspil på bog, titel,
forfatternavn
Underrubrik – EB – anmeldelsen – skal indeholde både
karakteristik og smagsdom
Det skal de allerførste sætninger også, i hvert fald
smagsdom, så det er markeret om det er en god eller dårlig anmeldelse, man læser,
hvad halløj, der ellers er i gang som start / anslag, og der er gerne noget mere
eller mindre far out halløj, med mere eller mindre direkte indkørsel til the
business at hand
Kritiske principper
For vurdering. Hmmmm, hvad deg tiltaler, fascinerer mig
betydeligt umiddelbart hvad angår skønhed og originalitet
gøgler-aristokratisk attituderelativisme
litteratur kan ske hvor som helst, men skal hvor som helst udmærke
sig yderliggående, og nogle steder er det tydeligvis sværere end andre
Teoretisk baggrund
Fjernt: Bakhtin, Barthes, Derrida, nykritik, dekonstruktion,
sensitive formalismer
Uteoretiske digterkritikere: Wilde, Chesterton, Nabokov,
Højholt, Sonne, Vad m.fl.
Kritikerforbilleder, DK:
Steffen Hejlskov Larsen, Poul Borum, Erik Skyum-Nielsen, (Bo
Tao Michaëlis), Lone Nikolajsen (med flere yngre)
Stilidealer:
Charles Dickens, (overhalende mig) Christina Hesselholdt
Blinde vinkler:
Principielt ikke, intet litterært skal være mig fremmed,
lige meget mit udgangspunkt (Goscinny Højholt / Dickens) og (deraf følgende)
præferencer, jf. attituderelativismen, der er gode krimier, men de er godt nok
få, modenheds-efinition: reduktion af a prori-fordomme om hvofra litteratur kan
ske
Forhold ml. blog og anmeldelser
Bloggen son fodnoter / ekstramateriale / fraklip i forhold
til anmeldelse, som alternativ / eksperimenterende kritik, som diskussion af /
polemik mod andres anmeldelser, efterfest, eftertanker, små-typologier /
systemer / lister, som kitikerens / anmelderens dagbog inkl. At få nys om
bøger, have forventninger
-->
Fint kritiker-selvportræt. Men hvad er sammenhængen? Skyum-hold? Har Skyum et hold? Har holdet en Skyum? Er det et hold bestående af Skyum-kloner? Er Skyum i det hele taget Skyum?
SvarSlet