Okay, din roman holder jeg vildt af og går jeg vildt ind
for, og jeg vil sagtens kunne argumentere for og BEVISE, at den er et fremragende
og brandoriginalt og klogt og smukt og raffineret og for vildt kunstværk, men den
er også bare og måske først og fremmest, for mig, et faktum, noget, der
uimodsigeligt og ubændigt FINDES som sin helt egen unikke ting, i den øverste
orden af ting, sådan oppe på himmellegeme-niveauet, skulder ved skulder ved den
måne, der både prises og vrænges af i romanen, for den ligner virkelig ikke
noget andet, bøger og forfattere, jeg kommer til at tænke på, er Pablo Llambías’
… rasende…, Pia Juuls Skaden, Louis Jensens tidlige
kortprosa, ingen af hvilke du har læst, tror jeg, Robert Coovers myte- og
eventyr-formateringer (du HAR læst Snowwhite),
ham Franz Kafka, hvis dagbøger tynger din rygsæk umådeligt, men ingen af dem
ligner rigtigt, og selv om det ikke er svært at se, at det er dig, CL, der har
skrevet den – bare HØR den søvngængersikre sprogmusik – ligner den heller ikke
noget, du har skrevet før, og ikke bare fordi den er prosa og roman og står ved
og groover på og finder en voldsom styrke i at være romanprosa, det er noget
med at forsværge sig 100 % til både fantastik-univers og -stemning og fiktionspersons-inderlighed
og -solidaritet (og søvngængersikker sprogmusik), men give fanden i
plot-konstruktion, men ikke give fanden i – men sætte vinger på! – (kompositionelt
og stilistisk forskelssættende) roman-konstruktion: KRIG + ENGEL + PIGE + RETSSAG,
krigstale + engletale + pigetale + retssagstale (+ GUDtale) nemlig, og vildt
nok i forhold til sædvanlige Lolita-fiktioner at lade både skytsenglen og
hendes skytsbarn, pigen, tale og forsvare dem begge to nådesløst uforskønnende,
men yderligere heftigst så at indramme de to forsvarstaler (pigens er henvendt
til englen, englens er henvendt til de himmelske foresatte) med krigens rådvilde (men i forhold til al anden tale underligt
UENSOMME) tale, der også er engletale, men engletale, der er stedt i og på
krigsskuepladsen, og retssalens målrettede, formalistiske tale, der afbrydes af
Guds forsvarstale (henvendt til englen, men mest til OS), som er verdens vildeste tekststykke, for tænk - nådesløst uforskønnende,
men crazy skønt - at ville og KUNNE forsvare Gud, der BTW er en kvinde, uden at
DET er pointen, det er snarere den almægtige-storskrydende ensomhed (kontrasteret
med englens og pigens trodsige-afmægtige ensomheder), hey, jeg elsker din
roman.
Peter Højrup (på Facebook): + Zarathustra + Alice (bag spejlet og i wonderland) vil jeg gerne foreslå.
SvarSlet