I efteråret udgav Naja Marie Aidt og Mette Moestrup det her mærkelige, indædt messende og besværgende lille, hårde poesi-værk, Omina, hvilket lige præcist betyder "varsler" på latin. Jeg vidste kun alt for godt, hvad der var sket i Najas liv halvandet år før og kunne ikke lade være at læse det med som mørk undertekst på ikke bare hendes venstresider, men også hendes nære veninde Mettes højresider, som man jo for fanden ikke kan styre sine læsning i sit hoved, og havde overset, at pressemeddelelsen meddelte, at Naja og Mette havde "arbejdet på digtsamlingen siden 2014" - i samme pressemeddelelse fortæller Mette, at Naja en nat sendte "nogle helt nyskrevne digte til mig. Nogle digte hun selv fandt ildevarslende." Omina nævnes ikke blandt varslerne i Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage, men i Synne Rifbjergs interview i WA Bøger siger hun:
"Måske har man nogle gange adgang til en særlig viden, når man skriver poesi. Men det ændrer jo bare ikke på virkeligheden. Det kan føles meget ubehageligt og ildevarslende. Varselsdigtene i ' Omina',
som jeg har skrevet sammen med Mette Moestrup, skrev jeg i 2014, altså
året inden Carl døde. Nu kan jeg se, at de på en måde varsler det, der
skulle ske. Jeg forstod det ikke, da jeg skrev dem. Jeg forstod knapt
nok, hvad jeg skrev om. Men der var en særlig kraft i digtene, som jeg
lod mig føre med af."
Her er en sekvens af Najas digte fra Omina, der uden videre kunne have indgået i den nye bog:
"du brænder dig
når du roder i asken
leder efter friske
urter med de
har antaget
en anden form
grå grå aske
grå grå aske
ikke styrkende
saft væk
gane tør som
mumle
*
du skal kvidre
så alt bliver kvidren
så døden fortrænges
i kvidren
men du vil ikke kvidre
du holder vejret
du siger intet
din tavshed føles som
retning
men det er
blålys
---
hestens år
er krop
*
flagermus i gårdrum og en sol
sort der kvidrer som
om alt afhang af kvidren
hele verden var kvidren
sorte skygger sakser over
synsfelt er jagende lyn
i luften er små for
skrækkelser er djævle
værk i flyvende form er
ikke solsort blød og syngende
er hård og hurtig som
forkerte valg er bidsk er
brutale opsving og skarpe
dyk er ikke i tvivl om bevægelsen
som solsorten ikke er i tvivl om
bevægelsen
men den der betragter de
mørker skygger er
i tvivl
om bevægelsen
*
du stod der berøvet
for en gestus der kunne
bringe øjeblikket videre
så det kunne blive
harmonisk, komme i orden
hvad er forestillingen om
at noget kommer i orden
det modsatte af tvivl"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar