-->
"Super-politisering
Som var det Danmark i 70’erne, er ALT politisk i USA lige
nu. Også amerikansk fodbold. Søndag
aftens vinder - lige på falderebet - af den såkaldte Superbowl, New England
Patriots (tænkt hvis Brøndby hed Vestegns-Patrioterne), associeres med Donald
Trump, fordi trænere og stjernespilleren Tom Brady er præsidentens personlige
venner (i det omfang han overhovedet har personlige venner).
Et særligt show i
showet er de tv-reklamer, der afbryder kampen, og i år var det reklamen for ølmærket
Budweiser, der stjal opmærksomheden, fordi det minut-korte epos blev fortolket
som skarpt anti-trumpsk,: Vi oplever den tyske grundlæggers ankomst til
Amerika, hvor han mødes af aggressive anti-immigrant-tilråb, før han
strabadserer sig videre ind i landet på sin alkoholiske mission.
I New York Times
anmelder James Poniwoziek første afsnit af tv-serien 24: Legacy (en fortsættelse af den gamle 24 timer med ny
hovedperson), sendt lige efter Super Bowl på Fox, som én lang reklame for
Trumps mildest talt kontroversielle rejseforbud for borgere fra syv muslimske
lande: Afsnittet begynder med en massakre i et amerikansk hjem begået af en
professionel jihadist-terrorgruppe hentet direkte fra Trumps sort
spruttende tweets om de ”slemme folk”,
der strømmer til landet.
Hvordan skal dog en
tyk roman eller et skinbarligt digt får et ben til jorden i denne uforsonlige,
ustoppelige kamp mellem football-resultater og øl-reklamer, tweets og
tv-anmeldelser, hvad som helst og hvad som helst?
lb"
- afslutningen på NYT-anmeldelsen:
- afslutningen på NYT-anmeldelsen:
"“24:
Legacy” works on a different level of realism (end Homeland LB), and it probably expected
to appear in a different world. Had Hillary Clinton won the presidency,
we’d be talking about the implications of casting an African-American
hero, or how incongruous it looks for the show’s presidential candidate
(Jimmy Smits) to be a man. The show’s stereotyping would be the same,
but we would not be seeing stereotyping’s consequences playing out in
real life the way they are now.
But
that’s not where we are. Nor are we even in the post-9/11 heyday of
“24,” when George W. Bush stressed that Islam was a “religion of peace.”
Mr. Trump is under the sway
of those who see all of Islam as an enemy, advisers like Stephen K.
Bannon, who has said, “Islam is not a religion of peace — Islam is a
religion of submission,” at war with the “Judeo-Christian West.”
This wasn’t the only vision of America on display in the past week. Anheuser-Busch prepared a Budweiser commercial
celebrating the brand’s founder, a German immigrant, for overcoming
xenophobia to create an American icon. The ad went viral days before the
Super Bowl.
“24:
Legacy” may not have meant to enlist in this culture war. But anyone
telling this kind of story now might be supplying rhetorical ammo to
people who dream of making America smaller, meaner, more homogeneous and
more afraid.
Does “24” want that to be its legacy?"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar