onsdag den 23. november 2016

Bowie Bowie og atter Bowie Bowie

Fin, fin antologi er udkommet, Changes. Tekster om David Bowie, redigeret af Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch med små og større bidrag af blandt andre Michael Strunge ("Bowie-inspirationer" fra Hvedekorn), Poul Borum (gendigtningen af "We Are the Dead" fra artiklen om poeten Bowie, genopstøvet her på Blogdahl), Jens Unmack, Bisse, Jokum Rohde (samme tekst som i sidste Kritik-nummer, men sgu i sin intense af- og re-mytologisering den bedste danske Bowie-tekst måske EVER), Sigrún Gudbrandsdóttir (der også smart har designet bogen), Klaus Høeck - og også mig, der skriver om "Absolute Beginners" (og om det betydningsfulde refrain-ryk fra "There's no reason to feel all the hard times/ to lay down the hard lines" til "If there's reason to" - for det er der jo!). Jeg vil citere fra Kristian Leths præcise lovprisning af en parallel, sen og ensom hit-sang:

"En gammel mester
Så hvilken sangskriver står tilbage? "Strangers When We Meet" er et godt eksempel. 1. Outside (1995 LB) var det album, hvor Bowie genoptog sit arbejde med Brian Eno, og hvor numrene blev til i studiet - ligesom dengang i Berlin . ved en kollektiv konceptuel udforskning. Hvor Eno skrev roller til musikerne, som de ikke måtte fortælle hinanden om. Nogle fra fremtiden, nogle fra undertrykte folk, nogle fra fiktive kulturer.
  Teksterne blev skrevet og puttet ind i en tilfældighedsmaskine og sat sammen igen. Alt sammen for at fortælle om nogle karakterer Bowie skrev, og som han sang som og om, denne gang forskellige stemmer fra sang til sang, ikke fra plade til plade.
  Pladen er uovertruffen. Tematisk en blanding af Twin Peaks og Se7en. Musikalsk et helt unikt rum. Free-jazz, prog-rock, elektronisk musik og megapop. En kakafonisk og dybt problematisk udforskning af apokalypsen.
  Men. Så vælger Bowie alligevel at skrive "Strangers When We Meet". Det sidste nummer på pladen. Nærmest en eftertanke, virker det som om.*
  Sangen er en perfekt formet kærlighedssang, i stil med "Absolute Beginners" og "Fantastic Voyage". En sang der ikke kan skrives kollektivt, som kræver det håndværk og den rutine, han arbejdede på, dengang han bare gerne ville skrive et hit. Den virker enkel, noteagtig, ubesværet. det er en mester, der arbejder.
  Verset er der næsten ikke. Han mumler næsten teksten, der også er en samling ord mere end et digt. Og så kommer omkvædet med det smukke billede: Vi er fremmede, når vi mødes. En helt enkel omvending af de samme tre akkorder gør pludselig alt dramatisk og smukt. Og så er et gammelt Bowie-trick: I andet vers går hans stemme en oktav op. Og det der før var mumlen, er nu desperat og opgivende på en gang. Tragisk. Og så omkvædet igen."


*Første gang optræder jo faktisk "Strangers When We Meet" på det undervurderede ikke-soundtrack Buddha of Suburbia, 1993 (opvurderes heldigvis i red. Queitschs gennemgang af den komplette discografi); hvis KL har den plade til gode, er han heldig! LB

2 kommentarer:

  1. All our friends
    Now seem so thin and frail
    Slinky secrets
    Hotter than the sun
    No peachy frairs
    No trendy rechauffe
    I'm with you
    So I can't go on

    All my violence raining tears upon the sheets
    I'm bewildered, for we're strangers when we meet

    Blank screen tv
    Preening ourselves in the snow
    Forget my name
    But I'm over you
    Blended sunrise
    And it's a dying world
    Humming Rheingold
    We scavenge up our clothes

    All my violence, raging tears upon the sheets
    I'm resentful, for we're strangers when we meet

    Cold tired fingers
    Tapping out your memories
    Halfway sadness
    Dazzled by the new
    Your embrace
    It was all that I feared
    That whirling room
    We trade by vendu
    Steely resolve is falling from me
    All your regrets ran rough-shod over me

    I'm so thankful, cause we're strangers when we meet.
    I'm in clover, for we're strangers when we meet.
    Heel head over, cause we're strangers when we meet.
    Strangers when we meet. (x9)

    SvarSlet
  2. I've nothing much to offer
    There's nothing much to take
    I'm an absolute beginner
    But I'm absolutely sane
    As long as we're together
    The rest can go to hell
    I absolutely love you
    But we're absolute beginners
    With eyes completely open
    But nervous all the same

    If our love song
    Could fly over mountains
    Could laugh at the ocean
    Just like the films
    There's no reason
    To feel all the hard times
    To lay down the hard lines
    It's absolutely true

    Nothing much could happen
    Nothing we can't shake
    Oh, we're absolute beginners
    With nothing much at stake
    As long as you're still smiling
    There's nothing more I need
    I absolutely love you
    But we're absolute beginners
    But if my love is your love
    We're certain to succeed

    If our love song
    Could fly over mountains
    Sail over heartaches
    Just like the films
    If there's reason
    To feel all the hard times
    To lay down the hard lines
    It's absolutely true

    SvarSlet