Den bedste anmeldelse omsider af Schades Den himmelske Elskov paa Jorden (og den bedre efterskrift) er den gamle Schade-dyrker og -samler Torben Brostrøms blæret præcise anmeldelse af genudgivelsen i Information, her er anden halvdel - og tak for Hoffmann-link!:
"Det bliver et menneskes møde med sin modpol, et mirakel - af købmandens kommis skildret som, at »Havet var i Oprør under denne Kvindes Skørter, sat i Bevægelse af en Fremmed«. Og med denne saltvandsindsprøjtning går så den erotiske runddans i gang med en realisme så skæv og skør som nogen surrealists i datiden.
"Det bliver et menneskes møde med sin modpol, et mirakel - af købmandens kommis skildret som, at »Havet var i Oprør under denne Kvindes Skørter, sat i Bevægelse af en Fremmed«. Og med denne saltvandsindsprøjtning går så den erotiske runddans i gang med en realisme så skæv og skør som nogen surrealists i datiden.
Kompositionen
er både legende og sikker med tilfældigheder og møder som princip, en
ny slags kollektivroman med elektriske ledninger mellem mennesker på liv
og død og strømstyrke fra karrusel og tivoli.
Dér
optræder en ' halenegerinde' fra Sct. Francisko, kaldet den hvide engel,
med så attraktive energier, at Hannah falder for hende og aftaler møde
med hende på kirkegården, hvor hun minsandten i et mysterium forvandles
til Einar. De noget beklumrede fantasier fører til kirkebryllup mellem
Hannah og Einar, men på bryllupsnatten bliver hun vanvittig, delt mellem
had og kærlighed, og skyder sig. Ikke som den eneste desperate elsker.
Søren Kraft har skåret halsen over på sig selv i fortvivlelse over Marguerita.
Schades
store roman Mennesker mødes og sød Musik opstaar i Hjertet kom i 1944
og vakte anderledes stor og blandet opmærksomhed med sin muntre
frivolitet uden anfægtelse af besættelsestidens tunge tanker.
Den
himmelske Elskov har flere helvedesglimt at gøre godt og ondt med til
nutidslæseren, som har nok at gøre med at holde styr på fortællingens
udflugter og indsigter, dens klovneagtige alvor, naivistiske
raffinementer og usædelige glædesbudskaber.
Interessantere
som artistisk eksperiment end som menneskeligt dokument blandt
elskovens mange boliger i fantasiens verden. Historisk set er der herfra
en lang litterær forbindelseslinje til romantikkens fantastiske
fortællinger, som f. eks. E. T. A. Hoffmanns Guldskålen med dens mikstur
af provinsialitet og åndeverden.
En anbefalelsesværdig parallellæsning."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar