Scarykost er anmeldt i Weekendavisen i går af ikke mig, rimeligt nok, men Linea Maja Ernst. Det er en god anmeldelse i den forstand, at den gør sig stilistisk og refleksivt umage med at karakterisere og tage stilling, og knap så god i den (anden) forstand, at den starter med at beundre ivrigt og slutter med en opbremsende, både æstetisk og moralsk skepsis, og pænt træls i den tredje forstand, at den for vilde og polyfone og kompromisløse bog, jeg har læst (ikke så få gange), pacificeres og reduceres og patroniseres kriminelt. Jeg citerer det sidste af beundringen og det hele af skepsissen:
"Jeg er fan af Cecilie Lind, af hendes
antiminimalisme (her er vi kry og energiske og pyntesyge, også i vores
selvhad), hendes forelskede måde at tage det pigede inventar alvorligt,
at fantasere monstrøst eventyrlige verdener frem. Det minder mig om
net-pigebladet Rookie, hvor helt unge piger skriver til andre helt unge
piger, en blanding af gode råd, empowerment og nuttede kollager. Eller
hjemmesiden Tumblr, hvor man kan søge sammen i fællesskaber baseret på
hysterisk fandyrkelse af dette eller hint, dele en storm af billeder.
Men
når det er sagt, er Scarykost ikke Linds bedste bog. Stilen minder om
tidligere udgivelser: Her er igen en fornemmelse af væg til
væg-automatskrift i teksterne, som om de er halvt abstrakte
blomstertapeter, hvis mønstre kunne fortsætte for evigt. Og glæden ved
kløgtige ordspil: »følgeskader er stalkerfugle« - fik De den? Men i
modsætning til tidligere tekster - som i Strunk (2015) - synes jeg
hverken, Lind viser tænder eller kløer i Scarykost. Der er ikke rigtigt
nogen vrede, kritik, kontrast til det sødt svagelige pige-plirrende. Digtene
gør sig ærgerligt dumme i forhold til spiseforstyrrelsen. Jeg mener:
Jeget insisterer på at være lillepiget og storøjet offer, det bliver et
meget ensidigt perspektiv, og villet naivt. Jeg
har sådan lyst til, at der også skal komme et oprør, at digtene siger
fuck til finheden og opviser noget mere nuanceret indsigt i sygdomssituationen (som virker bevidst fravalgt). Det er ikke, fordi jeg tror,
at teksterne er et forsvar for den anoretiske pigekrop (som de på
overfladen kan ligne), men de får heller ikke rigtigt sagt noget andet. Det
er nok, fordi jeg synes, Linds litteratur er mest interessant, når den
er trodsig på trods (af det lillepigede), men her bliver stemningen
for ensfarvet svagelig, jegets psykologi går i ét med sine dukkede
omgivelser, der mangler vilje og vrede, og jeg venter forgæves på et
modspil, en overraskende vinkel, der aldrig kommer."
Jeg forstår ikke denne figur af passiviseret, nysseligt muddermæle, som dannes af ord og udtryk som "væg til væg-automatskrift, "halvt abstrakte blomstertapeter", "sødt svagelige pige-plirrende", "dumme", "lillepiget og storøjet offer", "finheden", "det lillepigede, "ensfarvet svagelig", "gå i ét med sine dukkede omgivelser" og resulterer i mangel på ikke mindre end "tænder og kløer", "vrede, kritik, kontrast", "oprør", at sige "fuck", "nuanceret indsigt", at være "trodsig", "vilje og vrede", "modspil" "overraskende vinkel."
Jeg læser tekster, der i en rig flerhed af formater og tonarter både fræser og vitser (onkelagtigt snarere end pigeligt: følgeskader = stalkerfugle er rent At tænke sig), vrøvler og ævler, vrænger og vrider sig, raser og beruser sig (i ikke mindst vrede) og - helt bogstaveligt! - siger ingen ende på fuck til alt og alle, inkl. digterjeget selv. Jeg læser tekster, der af alle kræfter slår sig i det nådesløse tøjr, der er spiseforstyrrelsen, og udstiller det tøjr (hvilket direkte modarbejder sygdommens hemmelighedsfulde, private natur), som rå og udspekuleret grusomhed. Teksterne er ikke loyale mod sygdommen, men de er loyale mod oplevelsen af (og de splidagtige reaktioner på) sygdommen og det bånd, den taler som, og som de, teksterne, både klipper til hvirvlende båndsalat og kører kakafoniske støjsendinger ind over.
Hvis bogen med dens ubændige fart og forskelle minder om noget - og den minder sgu ikke om særlig meget - så er det Dan Turèlls og Peter Laugesens totalskrifter fra 70'erne, bøger som Hamr & Hak og Manjana, der med deres beat-inspiration vanligvis betragtes som meget maskuline skriptualiteter, og som ganske naturligt - digterne var unge mænd! - er lige så meget fulde af ung mand-inventar og -univers som Scarykost - digteren er en ung kvinde! - er fuld af ung kvinde-inventar og -univers.
Kig igen på det stykke fra side 31, jeg citerede ovenfor, det er med 1000 km. i timen en krigserklæring til den borgerkrig, der hærger i digterjegets indre. Og læs denne hårdt, hårdt koncentrerede tekst hen mod slutningen, der er lutter tænder, kløer, vrede, kritik, kontrast, oprør, fuckfinger, indsigt, trods, vilje, vrede, modspil, overraskelsesangreb - i fugleham:
"Retningslinier for afvikling. Det er en slags fremgang, en
nedbrydning jeg værdsætter, det er mit jeg der ikke vil mig mere.
Det er så det det er så det det er det er ikke acceptabelt at turde tie
om utidig hjertefrekvens. Kvalt i egen tunge savler jeg selvet ud,
det driver ad hagen ad helvede til med mine granskninger af krop
af kød af skød og indre skælv, irrelevante egotrip trappes ned. Nu
nytter afsmag for smiger, diverse komplekser bør ikke svække
spejling. Refleksion: hvornår mon klarhed udklækkes. Æg udruges
utålmodigt af morderiske fugle, for eksempel ravne. Hæse skræp
og nysselige næb pirrer min ornitologiske interesse. Højt at flyve
dybt at fable om fjers fordærvede tilstand. Rådne lykkelige redelig,
dunet død. Lille skrøbelige skelet. Vingesvage svæklinge lades
tilbage mens andre på træk tripper sol, cool flugt fra frossent hjem
realiseres letsindigt. Åh at leve i favne og luske skade, gul er farve
for fordækte impulser og jeg får pip af vingeskudte skamløsheder.
Det duer ikke ikke at tage den helt ud til ingenting. Smelte og tø
og dø. Brænde brænde op på bål og flamme flamme samme selv.
Asket askese og spontan genopstandelse og så er man endnu
engang grumt fugl Fønix-fucked. Fint fint. Opløst, afløst, indløst"
Det er sgu et flot stykke, mange alliterationer og biller og musik. Hun er også virkelig syg med sproget som, fx Laugesen... ( Den gamle krukke.)
SvarSletPS. biller, borebiller og den slags, der går ind under huden og gnaver ondt...
SvarSletNår jeg går, ikke bare ud, men længere ud, så langt ud, at gud ikke kan se mig, da går jeg sådan som en der kan få kongeblomsten at falme hurtigere end en bog i antikvariatets støvede udstillingsvindue. Ingen forstår hvem jeg er og hvad jeg vil her på skriftens afrokrøllede sti. Jeg køber en is og tæller kalorier i takt med flagspættens hakken. Denne musik er ikke bare øjne på linje men en menu af ordener til de ordløse som jeg søber i mig mens mostrenes sovsekander kalder minder frem i forkrøblede servietter. Murens fald var også et kald til arkaiske sovjetter af pollen i en næse der kun kan dufte de døende men ikke de døde. Filosoffernes sodavandsskrifter falder for stavelseskontrollen og bedstemødre åbner alle grave hvor ingen røgelse eller myrha før har været. Jeg fortsætter ind i sæbens tidstromme og jagter takten sammen med vinstuens allersidste gæst. Her er intet at hente indtil morgenens grød er sat til at boble og jeg lægger det sidste håb på den pensionerede affaldskontainer låg.
SvarSletOK, lad os tage en tur til:
SvarSletFata Morgane,
eneste toilet optaget
af ulden blomst.
uskarpe
SvarSletflaskehalse
hilser mine
klæbrige
bukser
jeg skal
kun ane
at jeg
støtter
altanens
afbrændte
festsange
jeg savner
et frølår
af høje
himle
og den
frugt som
kan rumme
poesiens
migration
og løfte
til luften
Smukt! "Løfte til luften!" Sådan noget kan jeg personligt godt lide.
SvarSletSmå hænder af støv,
vi holder bryllup sammen
med de andre på jorden.
de vindskæve
SvarSletpust rører
mig mindre
end de
puttekristnes
åg af eksem
på min ryg
i en helt anden
drøm
en sød fløjten
i søgelyset
af den
politiske
gødning
får mig til
at modsprede
en indre tavshed
i bibelselens
gasarter
hvor jeg ikke orker
at holde min måne mere
og kæler hellere saksen
og papirets sylte
af i morgen
Hold for gudernes
SvarSletskyld de helliges kæft el
lers er Fanden løs.
Tøffende
SvarSletdroner
i denne
hårløse
verdens
navlepynt
som ikke
brænder for
noget men
forfølger
mit
potentiale
som sparker
mig ind
i en taxi
og så står
den på
et røgslør
lige indtil
jeg sidder
fast i
Hvidovre
hospitals
svingdør
hvor en rød
rød rose
fortæller
mig at
dette ikke
er indgangen
til Diamanten
Mest misforstået
SvarSleter uden tvivl skeletter
og engles hud og...
Mest sårbar er sne,
gadens skælvende stjerner,
og vor kærlighed.
Jeg tygger ellers
godt med præstens gips gebis ,
når det prædiker.
Det er ikke for
sent, sagde den døde og
roterede lidt.
Blev endelig så rig,
at jeg kunne få en stakkel
til at dø for mig.
Alle disse sprog,
der driver ordene herfra
som vilde hunde.
Nyt ord i mørket,
trods månens selvlysende
protester: daggry!.
KAPITALISTENS KÆRLIGHEDSDIGT
SvarSletSnart sender
jeg dig
en
regning
for min
længsel
efter dig
alle disse
våde drømme
tømte flasker
af dyre vine
og ikke mindst
vask af sengetøj
og køb
af nye sportsvogne
og racerbåde
kan også snart
koste mig en tur
på den private
tosseanstalt
og den er IKKE billig
min elskede!
Det bliver stadig bedre...
SvarSletDET REGNEDE ET ØJEBLIK
Til Inger
(Inger Christensen sagde engang, hvor vi drak myntete og røg en joint i sidst 60erne... :"Du skriver nu et godt nu...")
Det regnede et øjeblik,
men kun på den ene side af træet.
På den anden side
rejste skoven forbi
med sine uforklarede drømme.
I det samme døde nogen
i regnpyttens spejl.
Stilheden,
den mest almindelige lyd i universet,
levede derefter videre... Etc. ...
Og lyden af utilsigtet smerte.
Virkeligheden holder aldrig en pause.
Men kaster sine skygger after dig.
Efter dig.
Jeg er ingen igen.
Igen - ingen,
igen, ingen etc. .
Nu,
hvor nogen går forbi,
og du tæller det
på hjertet
og fingrene.
Forskergrøn
SvarSletfotosyntese
trompeterer
i nye kys
Der er
ikke så lidt
energi
i dine læber
Jeg slider
endnu
en urt
op for
den er
ingens
bukser
Brillebetjening
beder jeg ikke om
men maniske
æbler er ikke
utysker
Jeg hører
din fløjten
og flytter mig
væk fra
den visne sol
Feberringende
telefoner
ønsker mig
en god
recept
så min
blodtrykkende
glæde bøje
mine stråler
ud i hegnet
hvor drømme
sendes retur
og glemmes
på de renes
bål
skabt af
vores ukolde
væder
Sejrmeldingens
SvarSletnys er en arm
over skulderen
på skummerens
blå øjne mens
kagen bliver
formet
Jeg er
tidens
cement
et mønster
af vandets
ændrede
veje lige dér
hvor
uglen sidder
hånfuld
og sikrer
sig at han
er ikke en del
af dette
cirkus som
er en hån
mod cirkus
Husker
SvarSletalle somre
på Stevns
lige bortset
fra den
hvor jeg
ikke
var dér
Blæreblomstens
SvarSlethøjt dannede
ikkeblomst
er en rødskærm
med falske farver
og flødekåde
aamunder med
misdannede
millioner som
han end ikke
kan styre
Hvis jeg
var Arthur
startede
jeg forfra
med den
smeltede
chokolade
og sparkede
min ørnemor
ud på
den gule
mark
.
Hej Anonym - dine mange indlæg, går ud fra det er den samme anonym der har underholdt i denne og i en anden tråd - er der tale om karikaturer på poesi, eller det ment som poesi? Eller er det meningsløst at skelne mellem karikatur og forlæg, den ægte vare, POESI, hvis en sådan findes?
SletEn anden anonym
Personligt er jeg ikke meget for det anonyme -i det hele taget - eller at man ikke gør sig stor umage. Det er jo ikke hip som hap, hvad der står, hvis der ikke er en idé med det, om ikke nødvendigvis en "mening".
SvarSlet