En god og GOD anmeldelse af Strunk ved Linea Maj Ernst i WA Bøger, der begynder sådan her:
Man læser de første par linjer og genkender med det samme Cecilie Linds
rundtossede, ordspillende, parataktiske poesi: »Knug et suk i mig, og
omsorg, som perler på at more, jeg ved ikke, det er hårdt, at trække
vejr, og ønske sig til smukkere plæner, jeg ved alt muligt, men ikke
noget, og når det stakåndede indtræder - hvad aner jeg«. Lind skriver
som en hvirvelvind på et pigeværelse, der er et nærmest uendeligt
inventar af søde, yndige genstande og skikkelser, som bliver rystet og
knust i langdigtets strøm og hakken. Men der er også en vild inderlighed
i digtet, der er hele tiden et jeg (mindst ét på hver side, tror jeg),
der hektisk forsøger at sætte ord på sig selv, sin svaghed, sin trods,
sit virvar: »(...) jeg elsker fordi det er mildt, og jeg har næver, og
jeg er hæs, men det, nej, og det, det skyldes, ingen verdens ting,
tynger, gynger, jeg gider ikke se på den slikkepind, kulørt kulørt, og
sukkerchok, jeg smelter som ungen under ørkensol, så det, det er det der
sker at jeg ser, jeg ser, på perler, på creme, og vejr er håbløst, lidt
lindring, lidt moodboard, både og (...)« Det er ikke et nuttet digt,
trods creme og perler, jeget er ikke prinsesse, men snarere et spøgelse,
en heks, en »bitch på slottet«. Der er drab og svedperler og monstre,
tilbagevendende ærter, alfer, og en beef med månen, som både er ven og
fjende. Digtets jeg-stemme har taget bolig i sin desperation, er på en
eller anden måde blevet vant til hysteriet som grundtone og hverdag. Den
er forpint og fuld af tics, men også lege-og pyntesyg. Strunk
er, ligesom Cecilie Linds hidtidige forfatterskab, præget af en
performet pigethed, en bevidst og kritisk overdrivelse af det yndige og
eventyrlige. Det søde er så insisterende sødt, at det bliver aggressivt.
Lind er både oprigtigt kær i den yndige sødtøsæstetik og bevidst om, at
den kvæler én, hvis man ikke undergraver og owner det.
- og så kommer der et lillebitte skeptisk afsnit, som jeg ikke vil citere eller diskutere, fordi anmeldelsen efter det lille bump (der i en tristere virkelighed kunne have sat punktum) bare ekslaterer videre, skarpsindigt og inspireret læsende:
I Strunks billedstrøm er det svært at uddrage et genkendeligt
handlingsforløb, men hele teksten virker som et forsøg på at tale med
sig selv om, hvordan man overlever, selvom man aldrig bliver stærk,
højst arrig; selvom man aldrig bliver i stand til at se sig selv som et
samlet billede, men er udleveret til sit eget kaotiske sind.
Det
er en sukkerchokeret skrift, den virrer og stammer, som når man har
spist for meget slik og ens hjerne og krop hviner rastløst.Samtidig
er der et tilbagekommende fokus på ikke at spise, på mad som pynt
fremfor næring, på at værgre sig og være sulten, en angst for fedtet:
»fløde er /bandlyst /4ever /er jeg kæk nok til at udsmykke med /porcelæn
og //oppisket stemning /oppisket fløde /på kage pynter /krymmel /jeg
ved alt om /tivolidrys, drag ikke i tvivl /om det, det at atter er jeg
fanget i at lede efter mig under lag af, FEDT (...)« Når man spiser
sukker, bliver man først bims og hypet, dernæst omdanner kroppen det til
fedt, man bliver tung og sløv. Cecilie Linds poesi føles som et forsøg
på at blive på sukker-sindssyge-stadiet med candy-flossede nerver på
ubestemt tid, og udsætte nedturen.Cecilie Lind skriver
med en bedårende, krakeleret autoritet. Det er en feministisk position,
som er et vigtigt alternativ til den stærke og selvsikre, myndige
stemme. Det er lillepigen, som insisterer på at have lov til at være
sød, usikker, fucked, og at tale fra den position. Gudskelov. Vi kan
ikke alle sammen have store, stærke selvberoende stemmer, og vi kan ikke
vente med at tale, til vi får det.Cecilie Lind skriver
med en bedårende, krakeleret autoritet. Det er en feministisk position,
som er et vigtigt alternativ til den stærke og selvsikre, myndige
stemme.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar