gro vive
den nøgenfrøede
27 digte 1943-49
privattryk
(pseudonym digtsamling af Richard Winther - burde have samme status som enlig/enestående poetisk pioner-avantgardeværk som Brobys og Landt Mombergs 25 år ældre bøger (ligesom Mombergs Parole i høj grad en eksperimental-encyklopædi/katalog), men har det endnu ikke; og den anden dag i Winthers hus i Vindeby påbegyndtes en konspiration om genudgivelse omsider! - tidligere samme dag på Hovedbanegården lånte Christian Vind mig sit eksemplar af den sjældne og skrøbelige bog (250 eksemplarer blev trykt, men de fleste af dem destruerede Winther på grund af "mangel på interesse" - digtsamlingen er også illustreret med små grafiske vignetter og en række digte er helt halvt collager og visse står på hovedet, alt det kan ikke ses her) TAK!
vinter nat
I DET RIM-GRØNNE HVÆLV
HÆNGER DEN DRAGENDE HVIDE
SKIVER GULLIGE RING
KASTER I GRAMS
SILD-STRIBE PÅ HAVET
DET SORTE SMALLE SKÆVE.
FYRET
VOKSER
KNÆKKER OVER
I SVANGER HVILE.
SORTE TRÆERS RAD
RÆKKER MOD BLÅDISET LYS.
LYTTER:
FORSTUMMEDE,
FROSNE FØDDERS TRIPPENDE
KLANGE.
SKAK
glaS
Kan
ALDRIG
Knuses
linievogterens sang
1. 1-1 . 1-2 - 1-3 . 1-4 . 1-5
2. 1 2 3 4 5
3. 2-1 . 2-2 . 2-3 . 2-4 . 2-5
4. 3-1 . 3-2 . 3-3 . 3-4 . 3-5
5. 4-1 . 4-2 . 4-3 . 4.4 . 4-5
6. 5-1 . 5-2 . 5-3 . 5-4 . 5-5
regn bue
DIT ALT HVAD DER ER DIG FRØ
VOKSER MOD LYSET PÅ MINE SLETTER
HVOR MIT BLODS ELV BRUSER MOD HAVET
MOD DIG, TIL DIG
JEG SMIDER MINE KLÆGE, FORVRÆNGEDE PJALTER
DE BRÆNDER I BLIKKET FRA DIT ØJE
KNU NØGEN TØR JEG MØDE DIG
DER ER SMUKKERE END NOGET KUNSTVÆRK JEG HAR SET.
DU GØR DEM MENINGSLØSE
LIGESOM MAAL OG VÆGT.
dada - adda
LA POESIE VIENT A MOI
TRAVERS LES AGES
LE TEMPS NOVEAU N´E
LE PRINTEMPS DES MACHINES
TON REGARD
TON VISAGE
AVANT LE MOYEN AGE
AVNT LES TEMPS PLEINES DE
TOI
TOI
TOI
AD DIT LE DADAISTE
TOI
TOI
TOI
AD DIT
TU
MOI
J'AIME BIEN DIRE
VOUS
TOI
AD
DA
døgnflue pronomen
(på hovedet ved siden af digtet ovenfor)
HVORFOR TÆNDER DUT DIT BAAL I LUKSUS
JEG ER
DU ER
PARFUMEN I DIT HÅR
SMINKEN PÅ DINE KINDER
JEG ER
DU ER
DU ER
DU ER
NATTENS BAAL I DIN HÅND
DU VAR
JEG ER
DU ER
JEG VAR
VI VAR
VI ER
VI VIL VÆRE
JEG ER
JEG VIL VÆRE
DU ER
tallenes tusinder
ALTID TROMMER ET TRE ET TRE
TO TI TRES FIRS HALVFEMS
HUNDREDE
HUNDREDE OG ET
TUSIND OG TO
UENDELIG OG TRE
TI OG FEM
FREM GENNEM TO
TO I TUSIND
TO I UENDELIG
ALTID TO
ALTID TI
ALTID TUSIND
TUSIND OG TO
TUSIND OG FEM
GENNEM TALE
GENNEM ØJNENE
GENNEM GANGEN
MELLEM
TUSIND PÅ SAMFUNDETS PLADS
I STUERNE
PÅ ARBEJDSPLADSERNE EFTER ARBEJDET MED
DE TUSINDE TAL
TI
FEM
TI
TO
ALTID
TO
ALTID
EEN
TO
TRE
FEM
TUSIND
ALTID
LYDEN AF
TALLENES TUSINDER
ALTID OS
ALTID JEG
ALTID DU
ALTID DE ANDRE
TALLENE
TI
TUSIND
HUNDREDE
ALTID:
ALDRIG.
maskin-boogie
zrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrzrz
i...i..i...ii..i.i.i.i.i.iiiiiiiiiiiii.i..i...i
............................. x
....................... x
?????
???????
?????
??????
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
???????????????????????????????????????????????????????????????????????
XXXXXXXX
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
.. .. .. .. .. ..
. . . . . . . . . . . . . . . .
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
.
.
.
mnmnmnmnmnmnmnmnmnmnmnmnmnmnmn . opopopopopopopopopopopopop
.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
zr zr zr zr zr zr zr zr zrzrzrzrzrzrzr zr zr zr zr zr zr zr
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
X...X...X...X...X...X...X...X
xyz.
(Krig (avis-collage med hårdt tegnede konturer))
Krig
Krigen
Lynkrig
Film-krig
Krig er
Kultur
tredje verdenskrig
revolution
Hvilken revolution
revolutionerer/ revolutionerer Krigen
Det eneste valg
Krig
Ildkamp i
Sata og Kunst
Kampe i gang på
fem frontafsnit
Koncerter
Digterne
Musik og Litteratur
Kampene tager til
Hurra for
dem alle
I dag Kaos
I dag krise
I dag Krisen
I dag Ny strejkebølge
Strejke Strejke Strejke Strejke Strejke
I/ I generalstrejke
I DAG
I DAG
I DAG
Rationalisering af
Store Uroligheder
offentlig
friheden oprør
hyle og skrige
W
M
MM
40 :
350 M
42,000 M
75,000 M
300,000 M
38 Mill. M MMMM
København Fredag den 16. juli 1948
flugt
NATLIGE ROV!
FATTIGE VINDBLÆSTE FUGLESKRÆMSEL AF EN
GLORVÆRDIG ANRAKISTS SØNDAGSGLÆDER
FATTIGE SJÆLLØSE SKY-SORTE KLÆDER:
LØB, LØB FRA DIG SELV
SØG HVILKEN DU FLYGTER FRA I DE UDØDE GADERS LABYRINT
LØB FRA DINE TRIN
INDHENT DE TRIN DU TRÅDTE
DE TRIN DU VIL TRÆDE
HVOR ÅNDER DU ANGSTEN
I LYDEN AF DINE TRINS FIBRE
I DINE STAKÅNDEDE SKÆRVEDE FØDDER?
LÆR I NATTEN AT DRÆBE AT ELSKE
ELSK AT DRÆBE DET, DU ELSKER
pome trouvé
CHANTE MAMAN TR´ES DOUCEMENT
JE FAIS DES REVES EN M'ENDORMANT
CHANTE MAMAN TR´ES DOUCEMENT
JEG FAIS UN REVE CHARMANT
JE SUIS MARIN SUR LES FLOTS BLEUX
PETIT OISEUX DANS LES GRANDS CIEUX
CHANTE MAMAN, TRES DOUCEMENT
JE FAIS UN REVE CHARMANT
de tre søstre
(lille tegning af tre kjolemodeller)
lysår-øre
(overskrift over stiliserede læber i ansigt:)
Mystiske signaler
fra Mælkevejen
i parken (i går lå vi og læste i Øregårdsparken)
SAFTSOL-SUGEDE
SKYGGE-GRØNNE PLÆNE-PLET
STAMME
RUST-ORANGE
MODENT
JORD-FALDENT LØV-ELV
BAG BAR BLÅVIOLET BÆNK
MED LINIE-LET JERN
PAPIR-HVID KRUV
BARNEVOGNS GRUS-DUVEN
EFTERMIDDAGS MO'ER RO
BÆR BARN SOV
VUG DIT SMIL
LEG DIN MASKE PÅ PIND.
i universet går intet til spilde
ADVENT, AFFÂR SNARAST
BRA LICENSER
CHEVROLET 1600
D.K.W.
EGEN BIL 38 ÅR, EGEN BIL 1948, EN HERRE, E.E.
FRAMTID, FRITT VIVRE
GENAST 25/11, GOD TON, GOD AffÄR 1893
INGRID
JULGLÄDJE 35, JORD OG SKOG
KARIN KONTANT TILL HÖSTBJUDANDE, KANSKE JULTRÄFF, KONTANT AFFÂR W. J., KÔRKORT, KARLSTAD ELLER DESS NÂRHET, KÔPARE
LANTBRUKSRÂTTERE 1948, LITEN TJÂNSTMANNAFAMILJ
MATERIAL FINNAS - JÄMN INKOMST, MØRK 26.
OBEGAGNAT
PRENUMERANT
REJÂL MÅNADSBET., REEL
SÔMMERSKA, SNARAST, SNARAST B., SOMMARSTUGETOMT, SÅGVERKSMAN 1949, SNARAST 123, S.B., SMÅ ANSPRÅK 4, SNABB UPPFATTNING
TAFFEL
UNGEFÄR 10 M.
VAN TELEFONIST, V¨ALBELAGET ST¨ALLE VÅNINGSBYTE, V¨ARMLAND - DALSLAND, VEM SOM HELST
¨AVEN VARTERMINEN
1 DEC. E.A., 22 ÅR, 25 ÅR, 50,65 KR. PR.MÅN., 65, 80 ÅR
110 AN, 1000 MET.
VIE DE PANTIN :
PANTIES
I PRIMA LASTEX
MED DOBBELT STRÆK
OG AFTAGELIGE STRØMPEBÅND
BUSTEHOLDER I SILKEBATIST.
LE BÅTONNISTE
DE BATISTE ETS
BIEN BÅTI.
september
nattog
AX.AX.
SZ.JZ.ZJZXZXJ.
SXNX.TREXTRA
SY NX.SIX.TRI.N.I.XXZ.XP.IX
CIX-P XZ ....XN
S.A.X.H.X...QX.ZRS....X
XYNGINI
N-N-N-N-N-N-N-N-N
/
P P P P P
NX.BX.CX.NX
/
B-R-X.......X-X-X-X
/ / / / / / /
G-G_G......H-H-H-H
/
Z.Z.Z.Z.Z.Z.
/
I.I.I.I.I.I.I.I.
/
NNMNNNMMMMM
/
Z.Z.Z.Z.Z.ZZZZZZ
hasard. / new york news
(to halvt og helt ulæselige collage-digte)
fetichist
G
LOVE
S
autonomous change
BALLET
BRUD
BÆR
FED
FØL
GALT
HELT
HØR
KORSET
KOST
LEGENDE
LOD
LØD
PIL
SKØRT
TAL
den lille volapyk
(på hovedet ved aiden af digtet ovenfor)
du
linger
pys
min
vor
er
du
dig liv
liv dig
liv liv liv
tæthed
transparens
(s. 28)
(på hovedet)
UD BRUDEN SPRUNGEN FORAN FORSYTHIA
ALTERET SAGDE BEJ TIL INDBRUDENS
NYE TÆNDER ILD PÅ KOMPLEXION
(på siden vendt mod venstre)
ALTID ANDEN BÅDE BEGGE
DSENNE DETTE DERES EFTER
ELLER ENTEN
FORBI FORDI
GENRE HENDE IFALD INDEN INGEN
BEGGE BÆKKE BEGGE
LÆNGE NOGEN NÆPPE
SAMME SIDEN SOMME
SÅLEDES.
(på siden vendt mod højre)
TO
TI TUSINDE
HUNDREDE
HALVFEMS
HALVFJERS
TRES
TI
TRE
TO
EEN
ET
NOGEN
SOM TROR
DU ER
TID
TO
TUSIND
ET
HUNDREDE OG
HALVFEMS
I TRAFIKKEN
flager musen?
mange flere flest ; mest mere megen
drengen spiser grøden er hans egen
grøden er lægger lagde lagt
ligger lå ligget
flikker flak flikket
vinden suser
drengen sover
musen snuser
vinden er vor
hvor er drengen?
flager musen?
+
-
Kanonslag: Linievogterens sang
SvarSletWeekendavisen | 25.07.2003 | |
Hvorfor i alverden skal ikke også Richard Winthers enlige, 54 år unge, avantgardistiske svale indlemmes i det litteraturhistoriske fuglebur?
af Lars Bukdahl
gro vive (pseudonym for Richard Winther): den nøgenfrøede. Eget forlag, 1949.
DET er lidt kedeligt, når de igangværende avantgarde-konstruktioner og modernisme-REkonstruktioner til stadighed spiller de nøjagtig samme, gode gamle kort ud. Jf. først og fremmest den gennem de sidste 10 år stadig mere monumentale hype af de vilde 1922-debuter, Rudolf Broby-Johansens Blod og Harald Landt Mombergs Parole. Blod holdt sig gennem årene notorisk med en vis soliditet, fordi den ved sin udgivelse kom under anklage for pornografi, mens Parole forblev fuldstændig ubemærket, indtil Poul Borum faldt over den sidst i tresserne og råbte vagt i gevær, hvilket resulterede i samlebindet Rose, tid og evighed , 1969 (cirka samtidig kom Blod som spættebog). Både Blod og Parole blev genudgivet og gennemanalyseret i 90'erne, og med de selvstændige portrætter af Broby og Momberg i bind 1 af Danske digtere i det 20. århundrede fra sidste år, er kanoniseringen kommet helt i hus. Og det er måske ved at være lige rigeligt med fyrværkeri, så sandt som både Rudolf og Harald indstillede deres skønlitterære forfatterskab straks eller kort efter de spektakulære debuter, der måske lige kan snige sig op til en status som pionerværker (afhængigheden af de udenlandske forbilleder er alt for stor til, at de for alvor kan hovedværke).
Jeg er ikke ude på at flå Blod og Parole ud af kanon, de er sjove og gode at have med, men både inden for og uden for den traditionelle avantgardezone kan man altså finde deciderede forfatterskaber, stærke og brogede og innovative, der alt andet lige vejer tungere, til den ene side f.eks. Jens August Schade og til den anden side f.eks. Storm P.. Og hvis man endelig vil rode rundt nede i kuriositets- og småtingafdelingen, så kræver det kun den mindste smule umage at opstøve alt muligt andet mindst lige så pudserløjeligt. I kunstnersammenlutningen Linien II var der sidst i fyrrerne en vældig interesse for skrifteksperimenter eksempelvis. Til et udstillingskatalog fra 1949 bidrog flere af medlemmerne, bl.a. Aagaard Andersen, Nikolaj-aktuelle Ib Geertsen og Albert Mertz, med tegn-digte, cut-up-digte, collagedigte, skrivemaskine-digte m.m.
Linien II-medlemmet Richard Winther (f. 1915 og lyslevende) udgav samme år under pseudonymet gro vive en hel digtsamling, dennøgenfrøede, som sagtens tåler sammenligning med Mombergs Parole i genren Eksploderende Eksperimentkatalog. Winther medtager en to-tre sarvigske symbolismer, men ellers klipper og klistrer og konkretiserer han på både dansk, svensk, engelsk og fransk - og med tal og billeder - til den helt store Schwitters-medalje. Bl.a finder man 19 år før tipskuponen i Højholts Turbo et systemdigt bygget op af fodboldresultater, poetisk betitlet »linievogterens sang«. Det kønne Anna Blumeske kærlighedsdigt »døgnflue pronomen« står på hovedet side om side med det fransksprogede (og retvendte) »dada adda« og lyder sådan her:
(fortsat)
SvarSlet»Hvorfor tænder du dit bål i luksus/ jeg er/ du er/ parfumen i dit hår/ jeg er/ du er/ du er/ du er/ nattens bål i din hånd/ du var/ jeg er/ du er/ jeg var/ vi var/ vi er/ vi vil være/ jeg er/ jeg vil være/ du er«
To små rebusdigte peger frem mod Dan Turèlls finurlige miniaturer i den sidste trilogi, det ene kan godt citeres i avisen, »Fetichist«: »G/ LOVE/ S«. Hvis I forstår, hvad det mener! Som hos de to uglesete poeter Jørgen Nash og Vagn Steen og den skrækkeligt oversete og vitale hybridist Sven Dalsgaard, er det en hvirvlende legesyge på den bogstavelige stofligheds vegne, der er på spil: syn og lyd i hånden (i stedet for på taget), hvilket er og bliver en vigtig ting! Som afslutning vil jeg citere Winthers søvnige godnat-rim & remse, »flager musen«:
»mange flere flest; mest mere megen/ drengen spiser grøden er hans egen/ grøden er lægger lagde lagt/ ligger lå ligget/ flikker flak flikket/ vinden suser/ drengen sover/ musen snuser/ vinden er vor/ hvor er drengen?/ flager musen?«
Den flyver i hvert fald, og ofte højere end selv de lyserødeste elefanter, og det flager jeg gerne for (første og forrige flag blev rejst af Hans-Jørgen Nielsen i oversigtsartiklen »Det visuelle digt i Danmark« i kataloget for udstillingen »Intermedia« tilbage i 1967, hurra også for Hans-Jørgen!).
Jeg er den lykkelige ejer af Gro Vive.
SvarSlet