er selvfølgelig skrevet af ur- og bedstevennen, fra staren af suverænt inhabile Torben Brostrøm, født 1927 (tre digtere er tilbage nu fra generationen, han var generationskritiker for, Jørgen Sonne, født 1925, Benny Andersen, født 1929, og Jess Ørnsbo, født 1932,, må de blive mindst 125 allesammen) i Information, link her, og tre-fire klip, begyndelse, ca. midtvejs og slutning:
Rifbjerg! Sådan lyder et ’digt’ i al enkelhed i Klaus Rifbjergs digtsamling Fædrelandssange (1967),
et stednavn, forundret fundet og i selvbevidsthed udråbt. Og navnet kom
virkelig tidligt i folkemunde som et udråb, der vakte og stadig vækker
mange forskelligartede følelser – af begejstring, glæde, beundring,
irritation, forargelse, afsky, men i hvert fald en forundring over den
vitalitet, udtryksevne og ubegribeligt stedsevarende udfoldelse i skrift
og tale og personlig udstråling.
Rifbjerg! Nu et udråb af chok. Klaus Rifbjerg er her ikke
mere. Er det muligt at dette livsoverskud i omgang og nærvær er slut.
Denne stemme, der selv let kunne få udråberklang eller bare have sit
eget emotionelle eftertryk. Sygdom har slået ham omkuld. Hans
højstammede figur kan ikke længere ses, stemmen skal ikke høres ansigt
til ansigt, den lysende begavelse er slukket. Livsværket er gjort
færdigt på hen ved 60 år med dobbelt så mange bogudgivelser og flere i
arkiv ved siden af indsatser i andre medier, film, revy og teater, radio
og tv, aviser, tidsskrifter. Han var den første af sin tids digtere,
der på den måde tog alle meddelelsesmidler i brug og dermed en vigtig og
karakteristisk del af den kulturændring og fornyelse, der fandt sted i
Danmark efter krigen. Efterkrig, kaldte han den opsamling af digte, han fik udgivet året efter den humørfyldte og forbavsende debut med Under vejr med mig selv (1956). To titler med tydelig signalværdi, tid og sted og jeg.
De første digte så dagens lys i det legendariske tidsskrift
Hvedekorn, hvor jeg arvede den litterære redaktion efter Halfdan
Rasmussen, og vi vedtog at holde Hvedekornsfester. Dér fik vi øje på
hinanden, han med sin kloge og livsvarigt elskede Inge, der gjorde dem
til et fællesbegreb, og festen begyndte at gløde.
Rifbjerg vovede sig gerne ud også i ukendte egne, men fortrinsvis er det erindringen,
som er drivkraft i både poesi og prosa og fortrinsvis i forbindelse med
den uudtømmelige barndom i huset på Amager, Ingolfs Allé, som hans
læsere må kende fra kælder til kvist med barnepigen Agnes, den dominante
mor og stilfærdige far, begge lærere, genkendt så mange steder i
forfatterskabet. I en samlet form skildret i Huset (2000), som nærmest er en prosaversion af Camouflage
og noget nær en nøgle til digtets lyriske montage. Broerne er
hjerteklapper til Amagerbrogade, som er ”aorta i min traumatiske
kærlighed/ hovedstrømmen blandt mine længslers floder”.
Skal vi tale om Marcel Proust og hans opsporing af den tabte tid?
Javel, men det er en anderledes utålmodig-tålmodig konfrontationslængsel
og grokraft, der styrer Rifbjerg mod rødderne og mod stederne i
hans liv. Hvor Proust samlede sin livsdrift i et storværk af varierede
generobringer, og hvor Joyce fik samlet sin længselsfærd i Ulysses,
er det muligt at se så godt som hele Rifbjergs punktoplevende, blandede
forfatterskab som én Odysseusrejse, en hjemkomst med utallige
stationer, og så at sige altid med det skrivende jeg som en mere eller
mindre tydelig og aktiv medoplever og identifikator. En satyr, som viser
sin bukkefod, en gendigter, en alvidende hersker. Faste personlige
motiver og emnekredse støbes i fortælleform, som i den vistnok
underkendte trilogi, Esbern, Hovedløs og Rod (2005-08),
stykker af det 20. århundredes historie med en vis Kim i hovedrollen,
en kunstnerskikkelse med træk af bl.a. Gustaf Munch-Petersen og ham
selv.
Leif Panduro fortalte engang, at han tog på arbejdsophold sammen med
Klaus Rifbjerg på en jysk kro. Fra naboværelset hørte han, hvordan Klaus
straks gik i gang med sit skriveri, der blev ved og ved som serier af
geværsalver. Selv sad han lammet og sønderknust og stirrede på det hvide
papir. I desperation gav han sig til at hamre endnu hurtigere på to-tre
tangenter bare for lydens og konkurrencens skyld.
Sådan har mange måske følt det.
Selv oplevede jeg noget lignende. En kold januarmåned i 1970 sad jeg i
et sommerhus i Rørvig og skrev på en bog om Klaus Rifbjerg. Pludselig
kom han uanmeldt og bad om husly og ro til at skrive et filmmanuskript.
Han logerede i overværelset og gik i gang fra den årle morgen,
højtlydende ved skrivemaskinen. Jeg, som er en langsom starter, sad og
stirrede på alle Rifbjerg-bøgerne, der lå på bordet, og da jeg endelig
var kommet i gang, ville han ud og spise på kro efter at have kredset
lidt om mit skriveri. Dagen efter kom folk i bil fra Danmarks Radio med
lamper og champagne for at interviewe ham efter nyheden om, at han havde
fået Nordisk Råds Litteraturpris. Vi fik kort besøg af vores koner og
gik på kro. Efter et par dage i samme taktart tog han hjem med sit
færdige manuskript og gik videre med sit forfatterskab, som jeg
møjsommeligt prøvede at indhente.
– Sådan skulle man altid have det! sagde han.
Og det havde han.
Rifbjerg! Et sted og en mand, varigt hjemmehørende på
Danmarkskortet, egentlig en fædrelandssanger, kærlig-kritisk,
mangfoldigt prisbelønnet, kendt og oversat i mange lande, skal ikke mere
røre hjerterne og tangenterne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar