- fra Rifbjergs sommerføljeton ,"Stop Hother - en sommerfarce", i Information, juli 1998, en slags sequel til udødelige Marts 1970, som (måske rimeligt nok) aldrig udkom i bogform:
Mens kriminalkommissæren prøvede at stave sig igennem Overlærerens
ældgamle værk og rystede mere og mere på hovedet, jo længere han kom
frem, var der anderledes gang i galocherne ude på Forfatterskolen, hvor
unge Bukdahl var midt i sit foredrag om den ny kunst. Han så ved nærmere
eftersyn lidt medtaget ud, men det var kun, fordi han havde mødt Erik
Skyum-Nielsen nede i porten, og der var opstået den sædvanlige
shoutingmatch mellem de to, hvor den ene kritiker først råbte: 'Du er
dum', hvorefter den anden svarede: 'Du er dum', og når de blev trætte af
det, tog de fat på variation to, hvor den ene fortsatte med at råbe:
'Du er dum', mens den anden svarede: 'Det kan du selv være' og vice
versa. Desværre (for ham selv) havde Bukdahl på et tidspunkt overtrådt
spillereglerne ved at indføje ordet 'brilleabe', men det var kun fordi
Skyum netop havde holdt et foredrag i radioen om, hvor glad han var for
at være bælgøjet. 'Bonk', sagde det, og så sad Informationskritikerens
lige højre i øjet på Bukdahl, så han selv kunne prøve, hvordan det var.
Det lagde dog ingen dæmper på den unge mands entusiasme, han strøg blot
Søren Kierkegaard-håret op i en endnu højere valk, så det glimtede i
sygekassebrillerne, og huggede løs mod forsamlingen med ørnenæsen som en
spætte på vej ind i et træ. Vrøvl, sagde han, det er sateme det
bedste. Ikke bare sådan i almindelighed, men saligt, sublimt vrøvl, det
er det, der er sagen, sgu, så har jeg ikke sagt for meget, kraftedme
nej. Vrøvl og fjol, guddommeligt, uendeligt saligt fjol, det er det, der
skal til! Bare læs Grotrian, venner, der er hverken hoved eller hale på
det, men det er sådan det skal være, sgu, ingen pointer, ingen mening,
men glimtet, det er det, der tæller, det herlige, fjollede glimt, hej,
hvor det suser, det er saftsuseme dér, vi skal hen, og det er jo en hel
flok, jeg taler om, en hel hær af fjollerister, der myldrer frem, læs
dem dog for satan, læs Arnhøj og Vimmelskaft og Sønderborg og Malstrøm
og Vibeke Nielsen, sikke et talent, tør jeg sige det, selvfølgelig tør
jeg sige sige det, og Ingeborg Mutte, hun er sgu den bedste, for satan,
sikke en masse vrøvl... Med skinnende øjne fulgte de unge kursister det
kritiske lys og forestillede sig selv i hans rolle. Tænk, at sidde der
som dommer i Weekendavisen og kunne se frem til en karriere dér! Det var
en ønskedrøm, og de så for sig Bukdahl som fyrreårig, halvtredsårig,
tresårig og halvfjerdsårig og stadig med strømmen af ord flydende fra
læberne, stadig med denne henrivende entusiasme for det sublime sludder,
der var poesiens inderste kerne. Og så fik han endda penge for det,
masser! Hvis kriminalkommissær Mortensen ikke havde stukket begge fingre
i ørerne for helt at koncentrere sig om bogen, ville han sagtens kunne
høre det bifald, der lød på Forfatterskolen efter Lars Bukdahls
foredrag. Det var bragende, ja så voldsomt, at dueflokkene overalt i
byen både reelt og symbolsk gik på vingerne. Til gengæld syntes
Mortensen absolut ikke, der var noget at råbe hurra for. Han havde for
at sige det kort nået bunden. Ikke i sin lange karriere havde han
læst noget så udfordrende åndssvagt som Overlærerens roman 'Marts 1970',
og tanken om at han gennem læsningen skulle få et praj om, hvor han
fandt et spor, der førte til pågribelsen af en vis Hother
Christoffersen, fyldte ham med kvalme. Hother Christoffersen fandtes
ikke!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar