(fra FB-tråden under Kristina Stoltz's link, omtalt nedenfor)
Lars Bukdahl Kære
Kristina, Trisse, Nis, Jan & co. Sikke danske forfattere har ordet i
deres afmagt; pastiche-voldstrusler, really? Hvorfor er det så pinligt
at sige, at en bog er dårllg? Og hvorfor er det sadisme at gentage det?
Projektet kunne jo være at forpligte
sig på at diskutere - og opliste, NÆVNE - ikke bare god kvalitet, men
også dårlig kvalitet, som ofte gør os klogere på, hvad litteratur er og
kan være, end god kvalitet, der i sagens natur har det med at være unik.
Som en selvfølgelighed ægger det til polemik og yndlingsaversioner, når
bøger, jeg ikke bryder mig om, roses til skyerne af andre kritikere og
kanoniseres af Den Litterære Institution, ikke fordi dårlig litteratur
er vigtig for mig, men fordi god litteratur er. Se iø dagens blogpost -
kh
Rygterne
om min kritiske avisdød er stærk overdrevne ... Men kunne
forfatterforeningerne ikke oprette et kursus med titlen (og det eneste
budskab) DU ER IKKE DIN BOG. Så vidt jeg kan læse, skriver jeg om
forfatterenes bøger - mens alle mulige forfattere
her på tråden tror, jeg skriver om dem (Sonnergaard: personangreb,
Stoltz: lade mig håne): til gengæld sviner de gladelig min person til
som perverteret, sadistisk, falleret, småkorrupt og spøger med
voldstrusler. Mine primære forbrydelser er 2, tror jeg: 1. Jeg
insisterer hinsides anmeldelsen på at blive ved at tale om (og tænke over)
de dårlige bøger, 2. Jeg forsøger at underholde mine læsere og
tilhørere (og mig selv), (også) når jeg skriver og taler om dårlige
bøger. Foredraget om yndlingsaversioner bestod sidste gang (på
Egmont-højskolen - der er en højskole særligt for fysisk/psykisk
handicappede) af 1 times generel snak om, hvad der gennem tiderne er
blevet anset som litterære dårligdomme og en halv times opfisken af
dårlige bøger, som jeg via teksteksempler kritiserer
(fx gennem omstændelige metafor-gennemgange). Det er en strengt litterær
øvelse, der forhåbentlig - SHOOT ME - også er underholdende-
tja
selv, Tine, aversionen er nok udgangspunktet, men det kritiske projekt -
ellers havde det ikke ret til at kalde sig kritisk - er jo så at
begrunde og kvalificere aversionerne: hvorfor er disse bøger i mine
opspilede øjne og ifølge mine chokerede smagsløg
så forbandet dårlige; så godt som alle bøger på min liste i blogposten
har jeg anmeldt eller skrevet om på anden måde, nogle op til flere
gange, og som sagt er selve show-delen af Yngdlingsaversionerne noget så
tørt som en serie af tekstlæsninger; at argumentere for og ræsonnere om
sine aversioner oplever jeg ikke som synderligt perverst.
Men
hvorfor er det smagsløst? Det ville du jo ikke synes, hvis det var en
liste over min seneste yndlingsperversioner (den slags lister laver jeg
mange af). Det er vel en helt nøgtern øvelse: hvilke bøger komme jeg i
tabnker om, når jeg skal fylde en pose
med (helst eksemplarisk) dårlige bøger?, også fordi jeg har anmeldt
eller på anden måde omtalt langt de fleste bøger på listen. Jeg
temaiserer selv den dpårlige karma i blogposten, men hvorfor
hov,
teknisk uheld - tanker, ikke tbanker, dårlige, ikke dbårlige - og så
forsætter jeg sætningen: hvorfor er artikuleret negativitet
så helt ekstremt upassende, selv og måske især i intellektuelt og
kunstnerisk selskab?
Altså,
listen er jo også en tekst, om (mine) aversioners brogethed og
ekspansivitet (og idiosynkrasi), fra Big Rif (når han skriver
barndomssdigte)) over Tafdrup og Peter Høeg til Leine og
Klougart - med klar slagside til de af andre kritikere og den litterære
institution kanoniserede forfattere; på den led er listen også et
manifest polemisk rettet mod Den gode Smags automat-hierarkier
Futurister, dadaister og surrealister elskede at skrive lister over deres yndlingsaversioner, ingen havde mere stil end dem
Ingen kommentarer:
Send en kommentar