via deres optræden i hans og Poul Borums gode, vigtige (men i samtiden usynlige) antologi Ung dansk poesi. 22 digtere fra halvfjerdserne, 1979, hvis fire sidste digtere er Vita Andersen, Lola Baidel, Eske K. Mathiesen og (med profetisk mod) F.P. Jac - jeg ved ikke om Schnack ville have haft Vita og Baidel med i en antologi i dag, det ville han nok ikke (og gad vide om Baidel ikke også var med i (dengang også gymnasielærer) Pia Tafdrups egen antologi Konstellationer fra 1982? jeg har den ikke stående lige nu, tjekker hos bibliotekerne, og jo, sørme, totalt skizo-70'er-80'er-udvalg: Vita Andersen, Lola
Baidel, Bente Clod, Maria Damsholt, Jens Fink-Jensen, Henning Fleischer,
Henrik S. Holck, F.P. Jac, Nanna Jeiner, Bo Green Jensen, Allan
Karlsen, Michael Strunge, Pia Tafdrup, Søren Ulrik Thomsen, Linda
Wendel, Bodil Weyde - som hun fik rettet op på (ved at skære 70'er-kvinderne væk) i sit næste udvalg, Transformationer, 1985) - og jeg siger ikke, de er dårlige, digtene, og heller ikke at de er fremragende; jeg siger de er ok sødt fyndige og ejer en sproglig økonomi, som Pia Tafdrup for længst ikke kommer i nærheden af, men nej, jeg ville ikke antage dem til Hvedekorn - eller like dem på Facebook:
1. Kvalme
Kvalmen opstår
når hånden automatisk bevæger sig mod dig
Og stoppes
allerede inden bevægelsen er begyndt
Ildtelegram fra en smertefuld vished
Det er en andens privilegium nu
2. Mona Lisas hemmelighed
Du siger jeg altid smiler
Jamen kæreste
forstår du ikke
at når du ser mig
er du jo selv tilstede
3. Handicap
Jeg har lyst til
at rive mit hjerte ud
lægge det i dine hænder
og sige
Gider du lige holde det her
et øjeblik
- Schnacks Baidel-præsentaion til sidst i bogen (åh, "kvindelige lyriker"):
Født 26.3 i København
Lola Baidel er periodens mest sensuelle kvindelige lyriker. hendes korte, næsten aforistiske digte rammer plet så godt som hver gang i hjertet af kærligheden. de er underdrejede, meget lydhøre for den mindste bevægelse i følelsernes uregerlige verden. hendes stil er fotografisk præcis, men får også røntgenbilledets nuancer med. I bølgen af kvindelitteratur sidst i halvfjerdserne er hun aktuel men også afsides. Hun er ikke firkantet, men rund og direkte. Hendes digte har oplevet en voldsom popularitet på grund af deres almene brugbarhed og fintfølende, pointerige sprog.
- hold op, hvor de trængte til 80'erne, hva'?
Meget spooky, at forestille sig, at Mona Lisa ser, og smiler til, alle på Louvre … og alle der ser på reproduktioner af hende!
SvarSletIkke Guder men Gider, makes a difference, sjuske-Lars!
SvarSletforskellen på litteraturkritik og almindelig hater-støj bør vel netop være grundighed, saglighed og god argumentation. der er ikke meget, der kvalificerer denne blog til førstnævnte kategori. likeability eller likemisundelse(?) til side…
SvarSletUndskyld jeg ikke kan lade være at gøre digte bedre! Nej, helt ærligt: undskyld!
SvarSlet- jeg ville også gerne have rettet til:
Det er andens privilegium nu
HAN ER BLEVET KÆRESTE MED ANDERSINE!
hov, ståland, vi kommenterede samtidig- jeg ved ikke om blogposten skal kvalificere sig som litteraturkritik eller hvad eller hvem den skal forestille at hate på - den forsøger vel bare at animere til en fortsat diskussion af og FORUNDRING over kvalitetskriteriers relativitet; jeg kan godt forstå, at Borum & Schnack (& Tafdrup) antologi-inkluderede Baidel (og Vita), fordi senhalvfjerdsernes debutant-poesi var en slem, slem ørkenvandring (tjek også Hvedekorn ud for andre end senere 80'er-digtere); på den anden side er Baidels fra kanon udraderede digte fra dengang mindre dårlige end Tafdrups trygt respekterede digte fra 2014 er gode, men begge er sammenlignet med fx Ursula Andkjær Olsen meget, meget lidt værd og ved
SvarSletthanks for share :)
SvarSletskrotbil
Tak for deling var meget rart.
SvarSletWe found your blog was much handy to me! If u keep up the good job I’ll come back at your website.
SvarSletDanmarks Højeste Skrotpræmie