som da Niels Lyngsø anmeldte Ursula Andkjær Olsens debutbog Lulus sange og taler i Politiken; jeg skulle bruge bogen, fordi jeg skrev på en artikel om debutanter og ville fremhæve de mest overrumplende, jeg har oplevet af slagsen, herunder Lars Frost og Ursula AO i 2000, og udklippet lå inde i bogen, og jeg læste det og tænkte, det er sgu godt nok utroligt fejllæst og på den mest forbryderiske måde, litteraturideologisk reduktion af lysende talent til litteraturideologi, Jesu Kristus, hvor et skræmmeeksempel til evig tid (fx er der jo ingen andre end NL der kalder bogen for eksperimenterende litteratur, definitionen af hvilken er hans helt egen):
Monoton polyfoni
Hvad er eksperimenterende litteratur? Umiddelbart synes en særlig gruppe
af tekster at kvalificere sig til denne betegnelse. F.eks. tekster som
er polyfone dvs. blander forskellige stemmer og genrer; tekster som er fragemnterede; tekster
som er negative i den forstand at de (skeptisk, ironisk) nedbryder betydning
snarere end at opbygge den; eller tekster som er metabevidste dvs. gør opmærksom på
at de er sprog og måske reflekterer over sproget og litteraturen. Hvis
dette er kriterierne, må man sige at Ursula Andkjær Olsen
(f. 1970) debuterer med et stykke gevaldigt eksperimenterende
litteratur. 'Lulus sange og taler' præsenterer sig som en polyfon bog:
Forskellige rolle-jeg'er (Lulu, Salomé, Ursula Ursprung m.fl.) kommer
til orde på forskellige sprog - ikke bare med sange og taler som titlen
lover, men også med foredrag, essays, syllogismer, vrøvlevers, vitser,
notater, aforismer osv. Bogen er desuden fragmentarisk De forskellige teksttyper er
hverken formelt eller tematisk komponeret til nogen form for helhed, men
kommer hulter til bulter. Den er tillige negativ for så vidt som den ofte
ironiserer, navnlig over kærlighedens og den kvindelige identitets
klicheer. Og endelig er den metabevidst i en sådan grad at sproget hører til blandt
bogens
hovedtemaer. 'Lulus
sange og taler' vidner således om en stærk vilje til at eksperimentere,
men heller ikke om meget mere. Eksperimenterne er nemlig ikke særlig
vellykkede. Det er f.eks. en ret monoton polyfoni: Alle jeg'erne taler
med stort set samme begrebstyngede, umusikalske og villede vilde stemme.
Derfor er det også så som så med det fragmenterede. For hvis man med en
fragmentarisk strategi vil opnå en flimrende, springende virkning,
kræver det jo at det enkelte fragment står frem med en vis skarphed og
prægnans. Ellers kan læseren ikke mærke springet fra det ene fragment
til det andet, og teksten bliver i stedet - som hos Andkjær Olsen
- en lind strøm. Heller ikke det negative eller kritiske lykkes. For
den skeptiske og hektiske fræsen som foregiver at nedbryde
konventionerne, er selv en konvention: Andkjær Olsen
overtager en række gammelmodernistiske teser om u-autentisk identitet,
usammenhængende verden og opløst jeg. Sådanne teser synes for Andkjær Olsen
at være ubetvivlelige dogmer, og ikke noget man forholder sig f.eks.
eksperimenterende til. Også metabevidstheden turneres trivielt.
Sprogrefleksionerne er tunge og uoriginale, og der henvises helt efter
bogen til kanoniserede avantgardister som John Cage og Gertrude Stein og
til den evindelige Wittgenstein. Det der mangler, er således først og
fremmest intensitet, nerve. Trods alle påstande om »panik« og »ild i
hjernen«, kan i det mindste denne læser ikke mærke at det brænder på
nogle steder. Teksterne er som oftest søgte, udvendige og uden dét
personlige særpræg som f.eks. kunne have optrådt i form af prægnante
formuleringer, øjenåbnende sproglige billeder eller musikalitet. Den
slags finder man ikke hos Andkjær Olsen,
hvor det snarere er studentikose manerer, manglende præcision og klodset
sprogbrug, der falder i øjnene, f.eks.: »Salomé og den skaldede
sangerinde går i parken/ spørgende hinanden til råds om påtagetheden«.
Derfor må 'Lulus sange og taler' betegnes som et mislykket eksperiment:
Den forsøger at være polyfon, fragmenteret, ironisk og meta-bevidst, men
ingen af delene lykkes rigtigt. Dertil kommer at disse stiltræk slet
ikke har eksperimentets karakter nu om dage hvor de kan findes i enhver
musikvideo eller reklame. En klog mand har i øvrigt sagt at det er
meningsløst at udnævne en særlig gruppe af tekster til at være
eksperimenterende, eftersom al litteratur - og al kunst i øvrigt - per
definition er eksperimenterende: Det er simpelthen et kriterium for at
noget kan kaldes kunst. For hvis man omvendt forestiller sig et værk som
uden personligt særpræg gentager velkendte temaer og teknikker fra
traditionen, og måske oven i købet forfladiger dem, ja, så vil man slet
ikke kalde det kunst, men kitsch. I Andkjær Olsens tilfælde: avantgardistisk kitsch.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar