Det er svært at tage alvorligt, når den såkaldte genrelitteratur, ved repræsentanter som fx Susanne Staun og Leonora Christina Skov, klager over at blive hånet og ignoreret og forfordelt af finlittraturen og dens mere eller mindre kartel-agtige netværk og institutioner, fra Forfatterskolen over Det danske Akademi til Statens Kunstfond, når genrelitteraturens egne klubber præmierer finlitteære (og/eller af markeret finlitterære forfattere forfattede), kun med vold og magt og nød og næppe genre-korrekte værker: Simon Pasternaks Dødszoner, en ekspressionistisk-minimalistisk krigsroman, blev af Det danske Kriminal-Akademi udnævnt til årets Spændingsroman. Og nu er Peter Adolphsens År 9 efter Loopet, en encyklopædisk, beskidt realistisk, post-apokalyptisk fabel, udnævnt til Årets Kortroman af Fantasticon, "the national Danish science fiction and fantasy convention" - men TILLYKKE for fanden til Peter A, der utroligt nok ikke har fået nogen litterær pris før og SOM BEKENDT har skrevet en fantastisk fantasi-roman:
År
9 efter Loopet har vundet Niels Klim-prisen 2014 for bedste kortroman.
Jeg er glad og overrasket, for jeg har aldrig vundet en pris før. Så
hurra hurra.
Den kaldes så ikke, undtagen ved en tastfejl, generelitteratur ...
SvarSlet