Den samme 5 stjerner-anmeldelse i B.T. og Berlingske af Hassan Preislers Brun mands byrde ved Mette Reinholdt, bortset fra at Berlingske-anmeldelsen er på 540 ord og BT-anmeldelsen er på 372 ord (resultat af det såkaldte glastrappe-princip i Berlingske Media, hvor al content kan udnyttes efter forgodtbefindende af enhver platform - jeg troede bare ikke, at det også gjaldt tekster skrevet af freelancere, hvilket anmeldere så godt som altid er; køb os hurtigt, Pol!). Først de passager, B.T. for fordøjeligheden skyld har redigeret ud af Berlingske-anmeldelsen og så selve B.T.-anmeldelsen, fordummelse i praksis:
*, og han gør det så
afvæbnende , at det nærmest virker som et skarpladt våben
* , hvor han både forsøger at finde ud af, hvem han
er, og at vise omverdenen det, han finder frem til. Med en ærlighed, der
næsten går i tæerne, så de krummer sig, afslører han såvel sin egen
usikkerhed som sit skuespil. Selv om alle andre også får én på
sinkadusen, og selv om han et par steder træder ud af historien og
antyder, at han i det foregående ikke har talt helt sandt, så fremstår
denne selvfiktive fortælling så oprigtig og uforstilt, som en roman må
kunne blive
* , han lader os få et glimt af
Harvey Keitel og lokaliteterne på Actor's Studio
* , hvor grene af pakistanske aner og danske forfædre får
liv gennem hans eminente pen, og han laver skønne sløjfer på historien,
bl. a. i en scene hvor han på en amerikansk konference slår knuder på
sig selv for ikke at komme til at sige noget stødende om nogen som
helst
Man skal være forberedt på lidt af hvert, når man giver sig i kast med
Hassan Preislers rablende skøre og spiddende sarkastiske selvbiografiske
debutroman, »Brun mands byrde«. Den er ikke for integrationssarte
sjæle, hverken af den ene eller anden slags - firkantet dogmatik skydes i
sænk med et bombardement af ord og nuancering, og man sidder efter endt
læsning tilbage med større forståelse for både dobbeltkultur,
pakistansk kultur og ens egen jeg-ved-bedstkultur. Det
vil der utvivlsomt være nogle, der ikke kan kapere. For selv om
skuespiller og kunstnerisk leder af teaterkompagniet danskdansk Hassan Preisler skriver
med et overskud af humor og god karma, så får han nikket en del skaller
til både den velmenende, selvgode integrationsindustri, til
forurettede, arrige indvandrerefterkommere og til frygtsomme,
snæversindede fremmedfjender. Og ja, til sig selv. For modsat den udbredte danske selvfornøjethed så lægger Hassan Preisler gennem
sin fortæller al sin tvivl og usikkerhed til skue. * Han
er, som han indledningsvis skriver, en kamæleon, der iklæder sig det
kostume og den rolle, omgivelserne forventer, selv om han egentlig
hellere ville iføre sig noget ganske andet. Han
er med andre ord lige så omstillingsvillig og forandringsparat, som vi
andre danskere forventer af ham og af dem, der ligner ham og hedder som
ham. Eller han forsøger i al fald at være det. Undervejs går det dog op
for ham, at han ikke længere kan kende sig selv, og han begiver sig
derfor ud på en opdagelsesrejse i sit eget liv og i sin halvt danske,
halvt pakistanske baggrund. Han er blevet en verdensmand, der ikke
længere - om nogensinde - har haft et sted at høre til. Det
er kort fortalt det, bogen handler om: en ung dobbeltkulturel danskers
rejse ind i sig selv. * Med sin speedsnakkende fortællerstemme af næsten dan turellske dimensioner fører Hassan Preisler læseren
til både New York, Madrid og Beirut, med pitstop i Lahore, Berlin og
Bagsværd og med udsigt til bl. a. Rudyard Kipling og Leonard Cohen. Han
serverer mangolassi og kalvekløer i Sialkot og stegt flæsk og
tømmermandsopbyggende byture i København *, præsenterer os for sit
kæmpe stamtræ *. »Brun mands byrde« er en bog, der har manglet i den nationale danske bogreol. Nu er den her omsider. Vær så god at læse den!.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar