Bjørn Bredal anmelder Klaus Rifbjergs nye roman Nøleren, der udkommer mandag, på forsiden af Politikens 2. sektion og ret præcist halvvejs inde begynder han at læse massivt biografistisk, hvilket kan være en ærlig, men beskidt sag, men da ikke, når man som Bredal koketterer med, at det slet ikke er noget, man bryder sig om at gøre, men der er bare ikke nogen vej udenom, at man ikke kan lade være: Derfor "nøjes" han med to lange citater og et kort fra en erindringsbog af Niels Barfoed, der "har temmelig mange træk til fælles med figuren 'Nikolaj'", vs. et enkelt citat fra selve romanen, hvor personen NB hedder Nikolaj og ikke - som en person faktisk gør i Marts 1970 - Niels Barfoed, det er ikke at biografistisk nøjes, det er at gå biografistisk amok, og det er dermed en totalt forloren-mudret sag:
NU ER DET måske lidt tøset af fortælleren sådan at lade andre sige '
sandhederne', så vi surmuler lidt og forlader et øjeblik romanen for at
træde ud i virkeligheden. Her findes et
menneske ved navn Niels Barfoed, kendt kritiker, litterat, doktor på en
afhandling om Don Juan og forfatter til en lang rækker bøger i alle
genrer, senest biografien ' Manden bag helten' om grønlandsfareren Knud
Rasmussen. Niels Barfoed har sandt at sige temmelig mange træk til
fælles med figuren ' Nikolaj' i ' Nøleren', mens ' Nøleren' selv har
meget til fælles med Rifbjerg, uden at
der selvfølgelig er et en til en-forhold mellem nogen af størrelserne. I
hvert fald er der jo byttet lidt rundt på faktorernes orden, så
kunstneren er ham, der har brudt forholdet, mens kritikeren er ham, der
fortæller ( men altså derved egentlig alligevel er kunstneren).Nå,
personligt har jeg aldrig fundet fornøjelse ved at gå rundt med skæg og
blå briller og dirke nøgleromaner op, så jeg tror, jeg vil nøjes med et
par citater fra Niels Barfoeds erindringsbog fra 2007 med den sigende
titel ' Farvel så længe!'.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar