Gyldendal og Rosinante stiller op med et smukt oplæsningshold på Forfatterskabet, tirsdag: Stine Pilgaard, Jens Blendstrup, Olga Ravn, Mette Moestrup (solo og senere med She's a Show sammen med Miriam Karpantschof), onsdag; Morten Søndergaard, Kristina Stoltz, Peder Frederik Jensen, Dy Plambeck, Kristina Stoltz m. Fritjhof Toksvig, torsdag: Josepfine Klougart, Dennis Gade Kofod, Bjørn Rasmussen, Morten Søndergaard m. Q. Men det er helt bevidst, at de 15 Hvedekornsdigtere inkluderer 3 cool og crazy 2012-Gy/Rosi-debutanter, forlagene selv ikke havde fået plads til, tirsdag Rasmus Halling Nielsen (Tvillingerne, Samlieren), onsdag: Mia Degner (En lodret drøm, Gyldendal) og Cecilie Lind (Dughærget pupil accelererer tusmørke, Samleren, udk. til august). Og hvor kunne det også have været fedt og FORNUFTIGT, hvis Christina Hagen, som desværre (endnu) ikke er Hvedekornsdigter, skulle være White Girl-oplæsende, hun er den absolut mest hvidglødende Gy/Rosi-digter lige nu, i forbandet mangel af live-optræden er her et citat fra interview med Miss Kompromisløs i Jyllands-Posten om hendes effektive Fuck-anmelderne-forfatterskabsstrategi:
Christina Hagen flygter også - især fra anmelderoserne. "Sexdronning" er blevet beskrevet som både sjov og underholdende, men det ville forfatteren ikke have siddende på sig. »Jeg har en trang til at sabotere roserne. Jeg bliver trodsig. Sådan har jeg nok altid været. Det er en del af min personlighed. Jeg
har lige kigget på mine barndomsbilleder, og der er ét, hvor alle de
andre børn står sammen i en gruppe, mens jeg står udenfor og ligner en
autist. Jeg kan godt lide at være alene - at være i opposition. På
Forfatterskolen skrev jeg i en periode nogle meget revyagtige tekster,
som slet ikke passede ind i miljøet. Jeg vidste udmærket godt, at det
var dårlig smag, og at jeg ville blive kritiseret for det, men jeg
insisterede alligevel på at skrive sådan. Jeg nægter at please nogen og
at gøre, som undervisere eller anmelderne forventer,« siger forfatteren,
som ikke ligefrem kunne beskyldes for at bruge humoristiske greb i sin
anden roman, "71 breve til M". .Denne gang modtog Christina Hagen ros for sit flotte sprog. »Så måtte jeg smide sproget væk og skrive på en helt anden måde,« forklarer forfatteren tørt. (...) Christina Hagen (...) har studeret anmeldelserne af "White Girl". Hun modtager ros for det stramme, originale koncept, som digtsamlingen bygger på.»Og så kan man jo næsten regne ud, hvordan den næste bog bliver,« siger forfatteren og smiler lumsk. »Det kan vist kun blive noget meget klichéfyldt.«.
Åh, der blev klippet og klistret som altid. Jeg er altså ikke specielt rebelsk. Havde endda købt lyserøde blomster og hollandske chokoladekiks.
SvarSletHagen.
Hey, this just in, god nyhed om super-debutant Stine Pilgaard, der både læser op og live-læser (med Mette M Og Olga R) i morgen:
SvarSletTo nomineringer til DR Romanprisen 2013 klar
Til december går næste forløb af DR Romanprisen i gang - seks romaner skal dyste om prisen for sæsonens mest interessante danske roman, og de to første kandidater bliver Kim Leines 'Profeterne i Evighedsfjorden' og Stine Pilgaards 'Min mor siger'.
Godt plapret op dér, Stine!
Og hov, jo, JP-interviewer, Christina Hagen kan godt kritiseres for at bruge humoristiske greb i sin anden roman, de er bare kulsorte, grebene, indtil de omsider er rent og klart mareridende.
SvarSletOg jo funny så at Mette Moestrup, Stine Pilgaard og Olga Ravn i går tirsdag på Roskilde live-læste en tekst fra White Girl og var behørigt forvirrede - især Stine, der ikke havde læst bogen eller om den på forhånd - over hvordan og hvorfra og pegende fingre af hvem, der blev talt, meget helst ville de lade den hvide pige udvise og inkarnere al skurkagtighed, og den går jo ikke; for en gang skyld akut fortolkningsbesvær, hvilket må være noget nær et objektivt bevis på, at der er tale om en god og vigtig og væsentlig bog
SvarSlet