fredag den 5. august 2011

Poetiske klædestykker i DK - en meget kort litteraturhistorie

3.
Gerd Laugesens digtsamling + kjole Har du set min kjole?

udkommer fredag 12. august på After Hand
1. udg 1. oplag
249 nummererede eksemplarer
8 kjoler i første serie
bog og kjole koster samlet 2.000,-
bog for sig koster 250,-

Har du set min kjole?
udgives med kjole i et mindre oplag, som kan købes samlet eller betragtes i udvalgte boghandeler, tøjforretninger og et galleri. Digtsamlingen kan også købes for sig, med en lille lap stof og en knap, så man selv kan sy den på et stykke tøj, eksempelvis en skjorte, for digtsamlingen kan naturligvis også læses og bæres af mænd.













2.
Jonathan Nielsens og Frederik Bjerre Andersens P-shirts

I efteråret 2008 lancerede Andersen & Nielsens Lyrikkanon – Jonathan Nielsen og jeg [Frederik Bjerre Andersen] – den første kollektion af P-SHIRTS: unika-trykte trøjer med poetisk tryk på.
P står for Poesi
P står for Præsentation
P står for Programskrift
P står for Præcisionsarbejde
P står for Permanenttryk
P står for Posepakket
P står for P-SHIRT; et poetisk alternativ i påklædningsjunglen.
P står for Punktum
Trøjerne blev og bliver solgt i udvalgte boghandlere i København. Siden den 1. kollektion er det foreløbig blevet til tre kollektioner mere, så vi nu i alt har skabt 49 forskellige trøjer, der hver kun findes i et eksemplar.

1.
Mette Moestrups HAM-bluse
(tekst og billede fra parløren på afsnitp.dk)

Jeg lavede et stykke lyrisk merchandise af en 100% syntetisk ærmeløs bluse i guldlamé med drapering i halsudskæringen og trykknap i ryggen. Den var glitrende og grim. Jeg havde fået ondt af den og købt den for 30 kr. i en lokal genbrugsbutik. Siden havde jeg fået den syet om til en str. 36/38 og bl.a. båret den til en reception på Den Sorte Diamant i forbindelse med udgivelsen af Danske Digtere i det 20. århundrede og på The Lab i forbindelse med den dansk-nordamerikanske lyrikfestival In the Making.
Jeg brugte superlim og applikerede tre bogstaver fra Universitetsparken i Århus, dvs. fra en skotøjsæske med kasserede bogstaver fra "de gule mure", som jeg havde samlet i løbet af min studietid og taget med mig til København.

Jeg limede bogstaverne M A H på blusen. H'et var hvidt som tænder i en tandpastareklame, A'et var skrammet, tefarvet og krakeleret, ligesom M'et, der desuden havde nogle røde streger af uvis herkomst.
Der stod H A M. Ham som ham jeg skriver til (ham som har magt eller ham som misbruger sin magt) eller som ham når ham er noget, slanger skifter, og ham som skinke på engelsk - ham.
Med andre ord tænkte jeg mig, at netop det ord betød noget forskelligt alt efter sprog, intonation og hvem, der bar blusen: En kvinde ville måske bære ham som en kærlighedserklæring (ham som ham hun elsker). Eller hun ville stå i grel modsætning til påskriften ham, da hun rent faktisk ville være hende og ikke ham. Ham ville kunne ses som hendes ønske om at tiltrække eller blive som ham eller som en kritik af, at hun skulle ønske at tiltrække eller blive som ham. En mand ville ligne en drag i glimmer, og blusen ville statistisk set være for lille til ham, men de tunge bogstaver ville insistere på hans køn (det ligner ham måske ikke, men det er ham). Uanset køn ville ham som slangeham og ham som skinke gøre det svært af afgøre, hvad bogstaverne henviste til - kroppen eller blusen, iklædningen eller den iklædte. Eller en anden; en som den iklædte eller udklædte således pegede på: Ham.

Jeg tænkte meget på ham, og jeg tænkte, at jeg kunne sælge dette stykke lyriske merchandise for 3000 kr. til en virksomhed, som så kunne trække beløbet fra i skat. Eller 30.000 kr. Eller 300.000 kr. Hvorfor ikke? Hvilken virksomhed ville ikke, tænkte jeg, betale prisen for sådan et selvbiografisk, samfundskritisk stykke lyrisk merchandise, der oven i købet kunne fortolkes forskelligt alt efter sammenhængen? Hvilken virksomhed ved sine fulde fem ville ikke, tænkte jeg, betale prisen, når blusen enten kunne udstilles på en af arbejdspladsens vægge eller (og det var min egentlige vision) udlånes på skift til de ansatte? Sammenhængen kunne selvfølgelig være noget ydre (et lille privat firmas vægge eller en international koncerns vægge), men - og det fandt jeg særligt subtilt - også indholdet, dvs. gruppen af ansattes kroppe, kroppe med forskellige størrelser, køn og lugte. Hvis, tænkte jeg; hvis blusen kom til at lugte af den enkeltes sved i en sådan grad, at det ville blive til gene for cirkulationen i gruppen - og dermed en trussel for de ansattes velbefindende i virksomheden - så ville de store bogstaver udgøre et praktisk problem, som imidlertid ville kunne løses i form af nænsom kemisk rensning.  
 

7 kommentarer:

  1. Tak for historiseringen. Fornemt selskab.
    Sjovt nok, har Mette Moestrup også bidraget til den 4. (og foreløbigt sidste) kollektion af P-shirts.
    Jeg har lagt et par billeder op på http://www.dethvidec.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. Og så er der jo Knud Steffen Nielsens (indtil videre) virtuelle tøj med tryk, som fx her (flere findes rundtomkring): http://knudsteffen.blogspot.com/2011/01/tekst-fragment.html

    SvarSlet
  3. Gerd Laugesen skriver i en FB-besked bl.a.:

    ... der er kommet to kjoler mere til, så der er 10 kjoler - og kjolebogen bliver blandt andet udstillet i Politikens Boghal - hos Thiemers Magasin - og hos Rohde Contemporary ... ja, og så i tøjbutikken i Århus.
    Kh Gerd
    PS og så har Henrik Have vist lavet nogle bukser? Jeg fik at vide, at man kunne sy to par af bogen 'Forskellen'? Men det kan jeg nu ikke helt finde ud af, da jeg lånte den på biblioteket, men han skulle faktisk have lavet ét par bukser i filt - og så nogle andre, garbardinebukser ... men jeg er ikke helt helt sikker.

    SvarSlet
  4. Og samme Henrik Haves Col.Pferde fra '72 findes i en version, hvor kortene/siderne er bundet sammen af et par hvide stofhandsker (sammensyet ved håndledene, fingrene flettede).

    SvarSlet
  5. lidt til historikken: den fraktion af mine tekstile tekstligheder: tshirts, digitale, er affødt og inspireret af Jonathan (og hans medredaktør? Frederik) på Det hvide C. Ingen tvivl om det; at så denne bloggermand er gået frisk ud af tangenten, kan Jonathan ikke gøre ved. Æres den der æres bør- Lissom Dannebrog at bære. ks

    SvarSlet
  6. Og PT er der - som noget helt andet - poetiske/prosaiske kaffekopper hos Riccos (måske i alle butikker.) Der er tekster af Chresten, Dennis, Ida og Amalie på dem.

    SvarSlet