Jeg skulle præsentere forårets bøger på Gentofte Hovedbibliotek og parrede værker efter de negative og positive poler i Mikkel Thykiers pamflet Over for en ny virkelighed (og frem for alt disse to negative poler: "Mod den velskabte fiktion, romanen som en verden, læseren kan forsvinde ind og fordybe sig i"/ "Mod det unikke selvbærende værk og forestillingen om én metier"), som jeg vil forsimple til konstruktive og dekonstruktive værker, samtidig med at jeg sætter spørgsmålstegn (som ikke er pindet ud her) ved det entydigt konstruktive i det (kvalificeret) konstruktive værk og det entydigt dekonstruktive i det (kvalificeret) dekonstruktive værk:
Lone Hørslevs Sorg & Camping vs. Lars Frosts Skønvirke
Helle Helles Det burde skrives i nutid vs. Chresten Forsoms Manhattan (konkreter!)
Kirsten Thorups Tilfældets gud vs. Gitte Broengs Planetbyen (realistiske huller! som man kunne stille overfor den hullede fantastik i Charlotte Weitzes Det hvide kvarter)
Lone Aburas' Den svære toer vs. Louise Rosengreens Ordbehandling
og udenfor dobbeltheden to monstrøsiteter:
Steen Langstrups Plantagen 1-3 og Thomas Hvid Kromanns Saksehånd
Ingen kommentarer:
Send en kommentar